Kysymyksiä ja vastauksia 100 v -näyttelyistä

Kysymyksiä ja vastauksia

Tälle sivulle on koottu kysymyksiä vastauksineen. Lisää kysymyksiä tai palautetta voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen: 100v.nayttely@kameraseura.fi (Laila Alanen ja Jari Mankinen vastaavat ja ohjaavat tarvittaessa anonyymeinä eteenpäin).

Päänäyttelymme 2000-luvun valokuvateoksista esitetään Helsingin Kaapelitehtaan Valssaamo-salissa syyskuussa 2021.

Miksi päänäyttely on rajattu 2000-luvun teoksiin?

Näyttelyyn kootaan kuvia kameraseuran jäseniltä siten, että ne monipuolisesti
esittelevät tämän päivän kameraseuralaisten osaamista. Näyttelyyn voi ehdottaa kuvia jotka ovat valotettu tai valmistettu (esimerkiksi yhdistelmäkuvat, fotomontaasit) viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana.

Voiko aiemmin Suomessa tai kansainvälisesti menestyneillä kuvilla osallistua?

Aivan ehdottomasti voi osallistua. Toivomme kuitenkin mahdollisimman monen seuran jäsenen osallistuvan näyttelyn tekemiseen. Näyttelyn tavoite on esitellä monipuolisin teosnäyttein kameraseuralaisten valokuvaamista. Monipuolisuus tarkoittaa myös sitä, että pyrimme mahdollisimman laajaan katsaukseen ja mahdollisimman monelta tekijältä.

Voivatko ammattivalokuvaajat osallistua näyttelyyn?

Kaikki Kameraseura ry:n jäsenmaksun vuonna 2020 maksaneet ja kunniajäsenet voivat osallistua.

Tarkoittaako monipuolisuus myös monipuolista valokuvailmaisua ja kuvien esillepanoa?

Näyttelyssä pyritään tyylikkääseen yhteneväiseen esillepanoon. Kuvakooksi suositellaan 40 cm x 50 cm tai 30 cm x 40 cm sisältäen mahdollisen kehyspahvin. Muut kuvakoot myös mahdollisia mutta niistä on hyvä kertoa latausjärjestelmän Kuvaus:-kentässä jo silloin, kun kuvaa ehdottaa raadille.

Jos kuvani valitaan voinko käyttää valmiita hienoja pohjustettuja vedoksiani? Entä kehystettyjä?

Jos tarjoat jo valmista kuvaa eri mitoilla, eri tavoilla pohjustettuna, laita tästä tieto latausjärjestelmän Kuvaus:-kentässä.

Minulla ei ole mahdollisuutta itse tulostaa kuviani – saanko siis seuralta apua kuvien tulostukseen?

Kameraseuran kokeneet vedostajat ovat valmiita auttamaan, opastamaan ja jopa tulostamaan.

Kuka tai ketkä toimivat valintaraadissa?

Raadin jäsenet ovat seuran ulkopuolisia valokuvauksen asiantuntijoita edustaen valokuvauksen eri lajeja. Raati julkistetaan viimeisen kuvien latausjakson jälkeen.

Voinko vaihtaa tai ladata lisää kuvia?

Voit kuvien lataamisen jälkeen palata tarkastelemaan ja tarvittaessa vaihtamaankin kuviasi, tai lisäämään kuvasarjaan kuvia latausjärjestelmässä viimeiseen latauspäivään asti. Ladattavien kuvien enimmäismäärä on kuitenkin vain 15 kuvaa toisella latausjaksolla. Ensimmäisen latausjakson kuvia et voi muuttaa. Kuvien latausjärjestelmässä (linkki) voit valita ylälaidan oikeanpuolimmaisen painikkeen ”Aiemmin ladatut”.

Tästä linkistä voit katsoa videon muodossa esimerkkejä siitä, miten aiemmin ladattuihin kuviin pääsee ja miten kuvia voi korvata uusilla.

Jos en saanut ladatuksi 30.6. mennessä kymmentä demokuvaa, voinko siirtää oikeuksiani syksyn latauserään oikeuksieni lisäykseksi?

Syksyn latauserä on erillinen eikä ”latausoikeutta” voi siirtää ensimmäisestä latauserästä. Ensimmäisen latauserän kuvamäärä oli rajattu kymmeneen. Toisessa latauserässä voit lähettää 15 kuvaa.