Stipendit

P. K. JASKARI -STIPENDI

Kameraseura ry:n pitkäaikaisen vaikuttajan, P. K. Jaskarin muistolle omistettu stipendi on tarkoitettu Kameraseuran jäsenille valokuvanäyttelyn järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin, kuten materiaalit ja vuokra. Vapaamuotoinen, hyvin perusteltu hakemus, joka sisältää näyttelyn kustannusarvion sekä aikataulun, tulee osoittaa Kameraseuran hallitukselle. Kuvamateriaalia ja lyhyt kuvaus aikaisemmasta toiminnasta valokuvauksen alueella ja Kameraseurassa ovat suotavia. Stipendinä myönnetään enintään 1000 euroa. Hakuaika on kerran vuodessa tammikuun loppuun 31.1. mennessä saman vuoden hankkeisiin. Jo aloitettuihin hankkeisiin ei voi hakea stipendiä.

Pentti Kalervo (P. K.) Jaskari (1920-1998) oli mainoshoitaja, harrastajavalokuvaaja ja tietokirjailija, joka kirjoitti monia opaskirjoja valokuvauksesta. Jaskari toimi Kamera-lehden päätoimittajana 1956-83, Kameraseuran varapuheenjohtajana vuodesta 1950-60 luvulla ja Suomen Kameraseurojen Liiton puheenjohtajana 1961-67. Varsinaisen työuransa hän teki erilaisissa johtotehtävissä mainostoimistoissa.

KALEVI PEKKONEN -STIPENDI

Nuori jäsen, aloitteleva harrastajakuvaaja, kaipaatko tukea valokuvanäyttelyn materiaaleihin tai valokuvauksen kurssimaksuihin? Hae Kalevi Pekkosen -stipendiä.

Kalevi Pekkonen -stipendi on tarkoitettu Kameraseura ry:n aloitteleville harrastajakuvaajille pienempimuotoisia valokuvanäyttelyitä varten ja valokuvaukseen liittyviin kurssimaksuihin. Stipendien rahallinen arvo arvioidaan tapauskohtaisesti ja sen perusteella, mihin stipendi aiotaan käyttää. Yksittäisen stipendin myöntö on maksimissaan 500 euroa. Kalenterivuodessa jaettava kokonaissumma on enintään 1000 euroa. Haluaika on kaksi kertaa vuodessa, maaliskuu 31.3. ja elokuu 31.8. mennessä. Henkilö voi saada avustuksen vain kerran kahdessa vuodessa. Jo aloitettuihin hankkeisiin ei voi hakea stipendiä.

Kalevi Pekkonen (1932-2006) toimi Kameraseurassa runsaat 40 vuotta muun muassa seuran puheenjohtajana ja Kamera-lehden toimituksessa. Kameraseuran lisäksi hän toimi myös muiden valokuvausjärjestöjen hallituksissa ja säätiöissä. Hän oli ammatiltaan kultaseppä, mutta hänet muistetaan ennen kaikkea valokuvaajana.

Tiedustelut ja hakemukset

Sähköpostitse: