Osallistu Kameraseuran suurpalkintokilpailuun

Kameraseurassa on ollut erilaisia valokuvakilpailuja vuosikymmeniä. Seuran tavoitteiden mukaisesti tällä pyritään jäsenistön valokuvailmaisun avartamiseen ja syventämiseen. Yksi vanhimmista on Suurpalkintokilpailu, joka on Olli E. Lampénin muistoksi vuonna 1936 perustettu kiertopalkinto. Alta voit lukea ohjeet, miten osallistua tämän vuoden kilpailuun.

Voittajan nimi kaiverretaan Suurpalkintotarjottimeen. Suurpalkinnon kolme kertaa voittanut saa Kameraseuran mestarin (KSM) arvon ja kultaisen mestarimerkin. Korkeintaan kaksi muuta yksittäistä kuvaa, jotka eivät sisälly voittajakokoelmaan voidaan palkita. Pisteitä kilpailussa voidaan jakaa seuraavasti: Voittaja saa 12 pistettä, muut palkinnot 4 pistettä.

OSALLISTUMINEN

Kameraseuran Suurpalkintokilpailuun osallistutaan yhdellä viiden vedoksen kokoelmalla. Kuvien tulee ilmentää kuvaajan monipuolista valokuvauksen osaamista. Myös aiemmin seuran muissa kuin suurpalkintokilpailuissa palkituilla tai pisteitä saaneilla kuvilla voi kilpailla.

Kilpailuun osallistuvat vedoskuvat tulee toimittaa viimeistään torstaina 9.11.2023 Kameraseuran kerhotilaan Kaapelitehtaalla (Tallberginkatu 1 B, 4. krs, huone 423). Toimitus onnistuu parhaiten kerhoiltoina (esim. Teema kokoontuu tilassa 9.11. klo 18).

Mikäli lähetät vedokset postitse, on postitusosoite: Kameraseura ry / Suurpalkintokilpailu, Tallberginkatu 1 C 81, 00180 Helsinki. Lähetyksen on oltava perillä 9.11., jotta se ehtii mukaan kilpailuun.

VIIDEN TEOKSEN KOKOELMA

Kukin teos voi olla VAIN yksittäinen valokuvavedos (ei kuvapari tai kuvasarja).

Kunkin vedoksen taakse merkitään teoksen nimi ja kuvaajan nimi tai nimimerkki. Jos nimimerkkiä käytetään, mukaan liitetään kuvaajan nimi suljetussa kirjekuoressa.  Tarvittaessa voi mukaan liittää ns. layoutin, josta selviää kuvien esitysjärjestys.

Jos kuvaaja haluaa ilmaista teoksen taustaa ja tarkoitusta enemmän kuin pelkin kuvin tai niiden nimin, hän voi liittää teokseen korkeintaan 20 sanan pituisen selostustekstin erillisellä arkilla. Arkista on käytävä ilmi mitä teosta selostus koskee.

Vedosten maksimikoko on 40 x 50 cm (tai pinta-alaltaan vastaava) mahdollisine kehyspahveineen. Mahdollinen pohjustus korkeintaan 2 mm kartongille. Kehyksiä, metalli, lasi tms. materiaaleja ei saa käyttää.

RAATI

Kilpailun arvioinnin suorittaa yksi arvostettu Kameraseuran ulkopuolinen valokuvauksen piirissä toimiva henkilö. Hänen nimeään ei julkaista etukäteen. Arvioijan tehtävänä on valita kilpailun parhaat teokset. Kriteereinä hän käyttää mm. seuraavia (ei järjestyksessä): aiheen valinta ja käsittely, tekninen osaaminen, omaperäisyys, sommittelu, värien käyttö, taiteellisuus, kokonaisvaikutelma. Arvioijan tulos on lopullinen eikä siitä voi valittaa.

Jos kuvien taso parhaankaan kokonaisuuden osalta ei arvioijan mielestä vastaa kilpailun arvoa, hän voi päättää olla jakamatta suurpalkintoa.

KUVIEN SÄILYTTÄMINEN JA NOUTO

Osallistumalla kilpailuun kilpailija oikeuttaa Seuran ottamaan palkitusta teoksesta digitaalisen kopion seuran kuva-arkistoon sekä nettigalleriaan. Kilpailija voi neuvotella Seuran kanssa vedoksensa säilyttämisestä seuran arkistossa. Seuralla on oikeus julkaista palkittu teos korvauksetta seuran tiedotuskäytössä sekä seuran näyttelyissä ja vuosikirjassa. Seuralla on oikeus siirtää teosten säilytys- ja käyttöoikeus edelleen alan museolle tai vastaavalle. Teoksen tekijänoikeudet säilyvät valokuvaajalla.

Vedokset muutoin palautetaan kuvaajilleen kilpailun tulosten julkistamisen yhteydessä. Sen jälkeen ne voi noutaa seuran kokoustilasta kokousiltoina. Vedoksia säilytetään korkeintaan 2 kuukauden ajan, jonka jälkeen noutamatta jääneet vedokset tuhotaan.

Kilpailun tulokset julistetaan marraskuun kuukausikokouksessa, joka on samalla yhdistyksen vaalikokous.

Näet aiempina vuosina palkittuja kuvia nettigalleriassamme.

Artikkelikuva: Eila Lassus, Sukupolvelta toiselle. Eila Lassuksen viiden kuvan kokoelmasta, joka voitti vuoden 2022 Suurpalkintokilpailun.

Alkaa: 09.11.2023 - 08:00
Loppuu: 09.11.2023 - 21:00