Teema lokakuussa 2022

KUVA:  Elina Nuortie

Teema kokoontui lokakuun kerhoiltaan torstaina 13.10.2022 klo 18 Kameraseuran Kamera-galleriaan osoitteeseen Eerikinkatu 46. Tapahtuma oli avoin kaikille Kameraseuran jäsenille.

ESIINTYJÄ

Lokakuun kerhoiltaan saapui vieraaksi Elina Nuortie, joka on kirjailija-valokuvaaja-graafikko ja Suomen Ammattiluontokuvaajat SAL ry:n jäsen.

Hän on tehnyt esimerkiksi Luontokuva-lehteen kolmen artikkelin sarjan korostaen luontovalokuvaajan näkökulmaa. Ennen kesää Elina kävi Ylellä keskustelemassa matkailusta, sen syistä ja seurauksista, Arto Nybergin kanssa. Keskisuomalaisen lehdissä hän on taas pohtinut mm. vastuullista matkailua ja matkailun turvallisuutta.
Teeman kokouksessa 13.10. Elina esitteli uunituoreen kolmiosaisen kirjansa. Tiellä-trilogia (kustantaja Taskurapu) on syntynyt kolmen pitkän reppureissun muistiinpanojen ja kuvasadon pohjalta. Matkaa taitetaan erilaisilla teillä ja välineillä mahdollisimman paljon pallon pintaa pitkin. Reitit on valittu etupäässä luontokohteita etsiskellen, mutta toki tien varrelle osuu myös erilaisia kulttuureja, satumaisia raunioita ja mielenkiintoisia ruokaelämyksiä. Punaisena ohjenuorana kulkee vastuullisuus, josta oppii tien varrella koko ajan enemmän.

KUVAKILPAILU

Lokakuun kuvakilpailun teema oli ”Silmä”, ja kilpailussa voi kerryttää Vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Kilpailun tuomaroi illan vieras Elina Nuortie, joka lahjoitti pisteille päässelle kuvateoksensa Meri joka jalkojani huuhtelee.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Kameraseuran jäsenet enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja. Kuvankäsittely ja manipulointi on vapaa. Kuvatiedostojen suositeltava koko on noin 3840 x 2160 pikseliä. Suositeltava väriavaruus on sRGB.

Tulokset

1. sija (3 p.) Marit Henriksson ”Kirjasto katsoo taivaalle”
2. sija (2 p.) Juhani Visavuori ”Neulan silmä”
3. sija (1 p.) Matti Autio ”Kurkkaus purkkiin”
Kunniamaininta: Jukka Kuusela ”En haluu”

Yleisöä oli 17 kameraseuralaista, kuvakilpaan osallistui 9 kuvaajaa yhteensä 25 kuvalla.

Terveisin kerhotoimihenkilöt Olli-Philippe Lautenbacher ja Paula Lehtimäki. Teeman toimintaa koskevissa asioissa meihin saa yhteyden sähköpostitse: teema@kameraseura.fi

Alkaa: 13.10.2022 - 18:00
Loppuu: 13.10.2022 - 21:00