Teema helmikuussa 2023

ARTIKKELIKUVA: Paula Lehtimäki

Teema kokoontui helmikuun kerhoiltaan 9.2.2023 klo 18 Kameraseuran Kamera-galleriaan osoitteeseen Eerikinkatu 46. Tapahtuma oli avoin kaikille Kameraseuran jäsenille.
Paikalla oli 18 kameraseuralaista, kilpailuun osallistui 11 yhteensä 30 kuvaparilla.

ESIINTYJÄ

Helmikuun kerhoillassa esiintyi Klaus Kannas, joka kertoi kuvin ja sanoin suosikkipaikkansa maisemakuvien kuvaamiseen.
Saimme nähdä taitavasti sommiteltuja maisemakuvia Helsingin eri puolilta muun muassa Herttoniemenrannasta, Tullisaaresta, Lauttasaaresta ja myös Hämeen tienoilta Janakkalasta ja Tervakoskelta.

KUVAKILPAILU

Helmikuun peruskilpailun kuvateema oli ”High Key – Low Key” -kuvapari. Kilpailussa voi kerryttää Vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Illan esiintyjä arvioi ja kommentoi kuvia, ja osallistujat ja yleisö keskustelevat kuvista.

High Key eli yläsävy- ja Low Key eli alasävykuvan määritelmiä

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Kameraseuran jäsenet enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella. High Key -kuva ja Low Key -kuva esitettiin yhtenä kuvankäsittelyohjelmassa yhdistettynä kuvatiedostona, jotta molemmat voitiin nähdä yhtaikaa. Kuvien ei tarvinnut olla samoja – artikkelikuva ei siis ollut hyvä esimerkki (latojan huomautus) – mutta mieluusti samaa aihepiiriä. Kuvat voivat olla mustavalkoisia tai värillisiä.
Kuvankäsittely ja manipulointi oli Teemassa vapaa. Kuvatiedostojen suositeltava koko oli noin 3840 x 2160 pikseliä. Suositeltava väriavaruus oli sRGB. Kilpailussa noudatettiin Kameraseuran kilpailusääntöjä.

1. sija – Marit Henriksson Tervasaaren tunnelmia (3 p.)
2. sija – Jorma Ojama Pelargoniat (2 p.)
3. sija – Olli Philippe Lautenbacher Kaislikko  (1 p.)
Kunniamaininnat Vesa Jakkula Mökit ja Olli Philippe Lautenbacher Merituuli

Katso voittaneet kuvat Teeman galleriasta.

Terveisin kerhotoimihenkilöt Olli-Philippe Lautenbacher ja Paula Lehtimäki. Kuvakilpailulähetykset osoitteella ks.teema@gmail.com, mutta muissa Teeman toimintaa koskevissa asioissa meihin saa yhteyden osoitteella teema@kameraseura.fi.

Alkaa: 09.02.2023 - 18:00
Loppuu: 09.02.2023 - 21:00