AV-ilta helmikuu 14.2.2024 klo 18.00 Vieraana Jori Levantovskij. Ennakkotehtävä: Pimeys

Toimiva AV-esitys vaatii mukaansa tempaavan tarinan lisäksi hyvät selkeät äänet ja mielenkiinnon ylläpitävän videon leikkauksen draaman kaarineen. Mutta miten päästä alkuun ja millaisilla laitteilla ja ohjelmilla?

Kävimme läpi ääneen liittyvät laitteet (mikrofonit, tallentimet yms.) ja käytännön vinkit eri tilanteisiin.

Näistä oli meille kertomassa Jori Levantovskij joka on kokenut elokuvaohjaaja, kuvaaja ja tuottaja. Mielenkiintoisen ja todella paljon asiaa sisältänyttä esitystä seurasi 15 osallistujaa.

Katsoimme videot:

An ordinary day in the life of Brian – Jussi Jyvälahti

Billie Eilish – Jarkko Antikainen

Haagan liikenneympyrä – Hannu Lehto

Pimeä hetki – Tiina Pohjanpalo

Päivä jolloin pimeys räjähti – Jukka Toivio

Ruuhkaa raitilla – Hannu Lehto

Tänään eilen huomenna – Tiina Pohjanpalo

Jari Mankisen video jäi katsottavaksi seuraavaan av-iltaan kuten myös Jussi Jyvälahden videot vihreän värin aiheuttaman ongelman vuoksi jota selvitetään kuvat.fi palvelun kanssa.

Ennakkotehtävänä oli Pimeys – tee video, jossa pimeyden taika on tarinasi voimavara.

Sanalla ”pimeä” on monta merkitystä. Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa pelkästään valon puutetta. Pimeään vuodenaikaan vaatteiden väri vaihtuu tasaiseen mustaan. Tihkusade sumentaa maiseman ja katulamppujen valo katoaa asvalttiin. Pimeimpään aikaan on houkuttelevaa hyggeillä ja käpertyä sohvannurkkaan. Pimeys voi antaa myös aikaa ystäville tai olla joutilaana. Mutta pimeyteen voidaan liittää myös negatiivisia tunteita.

Siitä asti, kun valjastimme tulen käyttöön, olemme ympäröineet itsemme valolla. Olemme tottuneita siihen, että valoa on aina saatavilla. On helppo unohtaa, että luonnossa yöllistä valoa ei juurikaan ole, mutta pimeäänkin mahtuu aina hiukan valoa. (Kaamos voi olla kaunis ja hämärä hykerryttävää.

Alkaa: 14.02.2024 - 18:00
Loppuu: 14.02.2024 - 21:00