Jukka Pääkkönen 1963–2023

Kuva: Jukka Pääkkönen, omakuva

Jukka Pääkkönen
19.9.1963 – 21.10.2023

Kameraseurassa aktiivisena 1980-luvulta asti toiminut Jukka ”Juksu” Pääkkönen menehtyi 21.10.2023 lyhyen aikaa sairastettuaan.

Jukka toimi Kameraseurassa muun muassa yhtenä Fiilisfotarit-kerhon vetäjistä. Fiilarit oli perustettu jo vuosia aiemmin, mutta toiminta oli lopetettu. Jukan ideoimana kerho perustettiin uudelleen vuonna 2011. Hän piti tärkeänä kuvaajaharrastajien innostamista kuvan sisältöön ja tunteiden ilmaisuun. Muutaman vuoden kerhoa vedettyään Jukka antoi kapulan eteenpäin. Vielä viimeisinä viikkoinaan Jukka suri, ettei ollut keksinyt enempää keinoja, joilla piristää Kameraseuran toimintaa.

Ystävät muistavat Jukan älykkäänä ja humaanina ihmisenä, jolla oli persoonallinen tapa visualisoida hänelle tärkeitä asioita: Jukan monokromaattiset kuvat kertovat usein luonnosta ja ihmisistä. Vastuu ympäristöstä ja heikommassa asemassa olevista oli erityisesti Jukan sydäntä lähellä. Hän kuvasi esimerkiksi Elokolo-kohtaamispaikoissa vierailevia ihmisiä. Nämä henkilökuvat ovat olleet esillä näyttelyissä Elokoloissa ja Kallio Kunsthallessa.

Jukka osallistui töillään myös useaan kameraseuralaisten ryhmänäyttelyyn, Isä – Voimauttavia valokuvia –näyttelyyn Jyväskylän taidemuseossa vuonna 2010 ja 2011 Zoé ja Zé-näyttelyyn Lasipalatsissa. Zoé ja Zé -kaksikko syntyi, kun Jukka alkoi keskustella brasilialaisen Zén kanssa netin kuvapalvelussa. Zè tuli sittemmin Suomeen vierailulle ja koostamaan yhteisnäyttelyä Jukan kanssa.

Jukan Helsinki-kuvia on ollut nähtävänä Helsingin kaupunginmuseossa, jonne hän vuonna 2012 lahjoitti 5 400 mustavalko-filminegatiivia.

Vuonna 2019 Jukka teki kuukauden kestävän kuvausreissun Yhdysvaltojen Maineen hänet runollisilla kuvillaan syvästi inspiroineen valokuvaaja Kosti Ruohomaan kotikulmille. Tuon matkan kuvista syntyi valokuvakirja Maine – In The Footsteps of Kosti Ruohomaa (2021).

Jukka oli hyvin kiinnostunut kuvan henkilökohtaisesta ulottuvuudesta. Viime aikoina hän keskittyi tiiviisti voimauttavien omakuvien kuvaamiseen. Jukan kuvia on nähtävillä hänen The Heavy Rapping Hammer -valokuvablogissaan, Facebook-sivulla (Juksu Pääkkönen) sekä Flickr-kuvapalvelussa.

Seuratoverit
Arja Krank
Tommi Salmi
Yki Hytönen

PEOPLE LIKE US – JUKKA PÄÄKKÖSEN MUISTONÄYTTELYN AVAJAISET

Ystävällisenä kutsuna ilmoitamme, että Jukka Pääkkösen muistonäyttelyn avajaiset pidetään perjantaina 5.4. klo 18 alkaen Kameraseuran Galleria Westissä, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, B-porras, 2. krs, Helsinki. Näyttely avoinna 5.4.–28.4.2024.