AV-ilta joulukuu

Joulukuun AV-illassa avasimme jouluisen videokalenterin yllätysluukkuja.
Ennakkotehtävän aiheena oli ”Elämäsi video”, joka tuli tehdä anonyymisti.

Valitse ensin videon musiikiksi Sinulle tärkeä kappale – ”Elämäsi Biisi”. Kuvita video kuvilla jotka vihjailevat sinuun ja auttavat muita arvailemaan kenestä on kyse. Videon katsomisen jälkeen arvailemme kenen videosta mahtaa olla kyse. Tämän jälkeen tekijä paljastaa itsensä ja miksi tämä on ”Elämäsi video”.

Tämä kaikki tehtiin kotipelinä, eli etäyhteydellä, ja läsnä oli 12 jäsentä.

Täältä löydät illan videot

Katsoimme seuraavat AV-ohjelmat ja arvuuttelimme tekijää:

– Andante Festivo – Pauliina Tuomikoski
– Boom Boom – Jussi Jyvälahti
– Elämäni sekoilua – Jari Mankinen
– Korppi – Jussi Jyvälahti
– La vie en rose – Tiina Pohjanpelto
– Nocturne – Klaus Kannas
– Toisenlainen Marbella – Jarkko Antikainen

Tapaamisessa käytiin myös toimihenkilöiden vaali vuodelle 2024 ja seuraava tiimi jatkaa myös ensi vuonna:

Jukka Toivio, Markku Kelokari, Marja Mokko ja Pauliina Tuomikoski.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! t. AV-illan väki

Seuraava AV-ilta järjestetään ystävänpäivänä 14.2.2024.

Valokuvataiteilija Hanna Råstin meille tekemät ennakkotehtävät vuodelle 2023:

Metafora

Valitse jokin elementti symboloimaan jotain abstraktia asiaa, esimerkiksi iloa, menetystä, rakkautta, surua, häpeää, ujoutta, ahdistusta jne. Esimerkiksi surua voi edustaa mustiin pukeutunut henkilö, iloa keltainen auringonkukka (tai mitä tapahtuisi, jos tämän kääntäisi päälaelleen ja iloa edustaisi keltaisiin pukeutunut henkilö?!). Mieti siis myös ei niin ilmiselviä esimerkkejä. Toteuta av-teos, jossa rakennat tämän metaforan ympärille tarinan. Miten esimerkiksi suru ilmenee, missä se ilmenee, seuraako se, onko se suurena tai pienenä kuvassa jne.

Tulevaisuus
Kuvittele jonkinlainen tulevaisuuden utopia tai dystopia ja rakenna siihen pohjaten av-teos.  Voit kuvitella näitä tulevaisuuksia myös tämän hetken tai menneen kautta: vierailla raunioilla, autiotalossa, tai vaikkapa jonkinlaisessa tulevaisuuden kuvaa edustavassa tilassa. Tästä esimerkkinä itä-Pasila, joka edustaa 70-luvun utopiaa kaupunkirakentamisesta. Voit myös penkoa arkistojasi ja pohtia millaisia toiveita ja haaveita niissä on havaittavissa suhteessa tulevaan, entä toteutuivatko ne? Vai elämmekö tällä hetkellä jonkinlaisessa dystopiassa tai utopiassa tietämättämme? Elokuva esimerkkinä Chris Markerin La jetee (Kiitorata).

Viesti
Saat viestin. Onko se kirje, tekstiviesti, pulloposti, muistutusviesti, suullinen viesti, katseella tai muilla elein välitetty viesti? Mitä viestissä lukee, sanotaan, mitä se yrittää sinulle kertoa? Miten vastaat viestiin, reagoit, toimit? Ota yllä oleva alkuasetelmaksi ja tee sen pohjalta av-teos. Pohdi mistä aloitat: viestin vastaanottamisesta, lähetyksestä, viestin tekijästä? Kuinka tarina tästä etenee? Saako viesti koskaan vastausta? Mitä muita viestinnäntapoja on? Savumerkki, valomerkki, morsetus jne.

Lisähaaste: Yhdistele kaikki kolme yllä olevaa tehtävää. Esimerkiksi: Tulevaisuudesta saapuu viesti, jossa suru ja ilo ovat vaihtaneet paikkaa. Iloitsemme menetystä, suremme saavutuksia.

Alkaa: 13.12.2023 - 18:00
Loppuu: 13.12.2023 - 21:00