Teema huhtikuussa 2022

KUVA: Mikael Kaplar ”Suzukis”

HUOM! Teeman huhtikuun kerhoilta oli poikkeuksellisesti jo tiistaina 5.4.2022 klo 18. Kokoonnuimme etänä Teams-ohjelman välityksellä. Tapahtuma oli avoin kaikille Kameraseuran jäsenille.

ESIINTYJÄ

Huhtikuussa Teemassa vieraili valokuvaaja Mikael Kaplar, joka kertoo urastaan seuraavasti.

Synnyin Budapestissa, Unkarissa. Lukion jälkeen pyrin teatterikorkeakoulun elokuvalinjalle ohjaajaksi. Samaan aikaan työskentelin Unkarin televisiossa. Alussa toimin ”lattiamanuna” ja sitten uutistuotannon kameraharjoittelijana, minkä jälkeen pääsin second unitin ohjaajan assistentiksi.

Jokainen lavaste ja kuvauspaikka kuvattiin useasta kulmasta uusintakuvauksia varten ja klaffivirheiden estämiseksi. Kun kamera oli kädessäni, aloin kuvaamaan paljon muutakin. Siitä se alkoi.

Muutin Suomeen melko nuorena, 60 luvun lopussa, orkesterin rumpalina. Suomalainen luonto ja ihmisten rehellisyys tekivät minuun suuren vaikutuksen ja tiesin, että Suomesta tulisi uusi kotimaani. Säästin rahaa, ostin kameran ja parit objektiivit. Kuvasin, mutta usein myös vain katselin maailmaa kameran etsimen läpi. Opiskelin valokuvausta School of Modern Photographyssa Yhdysvalloissa ja sain diplomini vuonna 1973. Seurasi lisää opiskelua. Opiskelin suurformaattivalokuvausta Schaffhausenissa, Sveitsissä 1983 ja kaupallista valaistusta Baselissa 1986.

Oman mainosvalokuvaamon perustin vuonna 1982 Helsinkiin. Seurasivat työvuodet mainosvalokuvauksen parissa ja vuonna 2006 sain QFAP (Qualified Finnish Advertising Photographer) -sertifikaatin. Valokuvauksen ohella olen pyrkinyt tekemään asioita hieman laajemmin ja sitä tukemaan suoritin videoeditoinnin ammattitutkinnon vuonna 2012.

Mainittavat sijoitukset kilpailuissa:

• Toinen sija Vuoden Huiput -kilpailussa 1985.
  • Ensimmäinen palkinto Das Plakat -julistekilpailussa Wienissä 1991.
  • Kunniamaininta Suomen paras juliste -kilpailussa 1992.
  • Ensimmäinen sija Vuoden mainosvalokuva -kilpailussa vuonna 2005.
  • Ensimmäinen ja toinen sija Vuoden mainosvalokuva -kilpailussa 2006 sekä kaksi kolmatta sijaa samassa kilpailussa vuonna 2008.

Luottamustehtävät:

• Suomen mainosvalokuvaajien puheenjohtaja vuosina 1990-1991 sekä 2004-2012 .
  • Finnish Image Makers Association Fimage:n varapuheenjohtaja vuonna 2013.

KUVAKILPAILU

Huhtikuun kuvakilpailun teema oli ”Loisto”, ja kilpailussa voi kerryttää Vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Kilpailun tuomaroi Auli Kaartinen, joka on toiminut pitkään Kameraseurassa ja vetänyt  Teemaa viime vuosiin saakka.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Kameraseuran jäsenet enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja. Kuvankäsittely ja manipulointi oli vapaa. Kuvatiedostojen suositeltava koko on noin 3840 x 2160 pikseliä. Suositeltava väriavaruus on sRGB.

Tulokset:

1. sija (jaettu) (2 p.) : Marit Henriksson – Helmiä Hakaniemessä
1. sija (jaettu) (2 p.) : Olli Philippe Lautenbacher – Créac’hin majakka
2. sija1 (jaettu) (1 p.) : Olli Philippe Lautenbacher – Horuksen silmä
2. sija (jaettu) (1 p.) : Eila Lassus – Mennyttä
Kunniamaininta: Marit Henriksson – Taivas tulessa
Kunniamaininta: Eija Visavuori – Talvimyrsky

Terveisin kerhotoimihenkilöt Olli-Philippe Lautenbacher ja Paula Lehtimäki. Teeman toimintaa koskevissa asioissa meihin saa yhteyden sähköpostitse: teema@kameraseura.fi

Alkaa: 05.04.2022 - 18:00
Loppuu: 05.04.2022 - 21:00