Teema marraskuussa 2021

Teeman marraskuun kerhoilta torstaina 11.11.2021 klo 18. Kokoonnuimme virtuaalisesti Teams-ohjelman kautta. Osallistujia oli 17.

ESIINTYJÄ

Illan vieraamme oli Vesa Papunen, joka luonnehtii kuvaajaminäänsä seuraavasti:

”Olen harrastanut valokuvausta enemmän tai vähemmän jatkuvasti v:sta -86, ja ollut aktiivina toimijana mm. YOK:ssa (Ylioppilaskamerat), Posti-Tele-kuvaajissa ja nyt viimeksi Kameraseurassa mm. näyttelytoiminnassa ja Galleria-ryhmän vetäjänä.

Kuvaamiseni on alusta lähtien perustunut enemmänkin tunteeseen kuin teknisiin hienouksiin (joista en tiedä paljonkaan). Olen aina pyrkinyt kuvaamaan eräänlaisia intuitioita, unenomaisia kuvia
ja kertomuksia, yleensäkin ottamaan kuvia, joissa on enemmän kuin mitä kuvassa suoraan näkyy. En yleensä käytä kuvankäsittelyä juuri lainkaan, vaan haluan että se, mikä välittyy objektiivin läpi, näkyy mahdollisimman alkuperäisenä kuvaushetken suhteen.

Minulla ei myöskään ole ollut koskaan mitään erityistä kuvausaihetta, vaan olen ollut hyvin vapaamielinen ja impulsiivinen kuvaaja: kuvannut mitä eteen sattuu tulemaan, tai sitten ihan tietoisesti rakentanut jonkun unessa nähdyn tai kuvitellun asetelman jonnekin.

Olen pitänyt 90-luvulla joitakin omia näyttelyitä, ja myöhemmin osallistunut enimmäkseen Kameraseuran yhteisnäyttelyihin.

Olen myös jonkin verran osallistunut FIAPin kilpailuihin, ja saanut hyväksymisiä niissä. Kilpailutoiminta ei kuitenkan ole koskaan ollut tärkeintä kuvaamisessani, vaan sisäisen maailmani sekä yleismaailmallisen symboliikan etsiminen ja sen löytäminen kuvaamalla.”

KUVAKILPAILU

Marraskuun kuvakilpailun teema oli ”Rajat”. Vesa Papunen on tuottelias aforistikko, ja saimme innoitukseksi häneltä teemaan sopivan aforismin: Harkittu määrä epätarkkuutta avaa mielikuvituksen rajat.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Kameraseuran jäsenet enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja. Kuvankäsittely ja manipulointi vapaa.

Teeman kuvakilpailun pisteet kerryttävät Kameraseuran vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Palkitut ja kunniamaininnan saaneet kuvat viedään Teeman nettigalleriaan.

Kilpailuun lähetettiin 27 yksittäiskuvaa, 2 kuvaparia ja 2 kuvasarjaa eli yhteensä 31 teosta. Vesa Papunen arvioi kuvat seuraavasti:

Jaettu 1. sija: Marit HenrikssonAina ulkopuolella (2 p)

Jaettu 1. sija: Sami KonttoBeach (2 p)

Jaettu 2. sija: Vesa JakkulaTontin raja (1 p)

Jaettu 2. sija: Sami KonttoHalt! (1 p)

Kunniamaininta: Marit HenrikssonValon rajat

Kunniamaininta: Juhani VisavuoriSumun nousu