Tekniikkaillan tulevia kokouksia

Ari Komulainen – ”Suomi 100”

Kameraseuran tekniikkailloissa käsitellään valokuvaamiseen, kuvien käsittelyyn, julkaisuun ja tulostamiseen liittyviä laitteita ja ohjelmistoja. Tekniikkaillan kokoukset ovat joka toinen kuukausi vuorotellen AV-illan kanssa. Ylimääräisiä tilaisuuksia järjestetään mahdollisuuksien mukaan. Kuukausitapaamisiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, ellei ohjelmassa ole sitä nimenomaan pyydetty.

14.3.2018 klo 18.00 Tekniikkailta – Adobe Lightroom -uutuudet

Jari Mankinen esittelee Adobe Phtoshop Lightroom -ohjelman uusimpia ominaisuuksia ja Lightroomin eri rinnakkaisia versioita.  Lightroomista on tällä hetkellä saatavilla kaksi eri versiota: Lightroom Classic CC ja Lightroom CC. Esityksessä pääpaino on Lightroom Classic CC:ssä, joka vastaa ”vanhaa” Lightroomia. Lightroom CC on ns. pilvipohjainen sovellus.

Keskustellaan tilaisuudessa myös osallistujien Lightroom -kokemuksista ja voidaan vastata kysymyksiin ja yrittää ratkoa mahdollisia Lightroomin käytön ongelmia.

Luettelonomaisesti kerrotaan joistakin vaihtoehdoista Adoben tuotteille, mutta tähän aiheeseen voidaan palata myöhemmin tarkemmin. Ainoastaan Affinity Photoa voidaan lyhyesti esitellä, mikäli illan aikataulu sen sallii.

Lyhyesti esitellään myös päivänvalovalaisimia – ei studiovaloja, vaan neutraalin päivänvalon värilämpötilan valaisimia. Näitä voi hyödyntää esimerkiksi kuvien ja muiden taideteosten valaisussa, esimerkiksi arvioitaessa valokuvatulosteiden värien oikeellisuutta.

Valokuvakilpailu

Järjestetään perinteinen kuvakilpailu teemalla ”Tekniikka”. Kuvatiedostojen latauslinkki tulee tähän lähempänä tilaisuutta. Linkki kilpailun sääntöihin alempana tällä sivulla.

10.1.2018 Tekniikkailta

Antti Tassbergin johdolla tutustuttiin Näytön kalibrointiin.

#NikonMeetups workshop la 20.1.2018 klo 10-15

Paikka: Kamera-Galleria, Eerikinkatu 46, 00180 Helsinki
Mukaan mahtuu 40 henkilöä. Ilmoittautumiset vain tämän linkin kautta: /nikonmeetups-20-1-2018/

Nikon ja Kamera-lehti kutsuvat Nikon-kuvaajia tapaamaan toisiaan ja saamaan inspiraatiota Taru Latva-Pukkilalta, Eeva Mäkiseltä ja Sven Začekilta. Heillä kaikilla on erilainen lähestymistapa valokuvaukseen katukuvista D3400-kameralla mahtaviin maisemakuviin uudella D850:llä ja yläilmoihin dronien avulla. Oletpa sitten aloittelija tai jo kokeempi kuvaaja, joka haluaa saada kuviinsa uutta inspiraatiota, toivotamme sinut tervetulleeksi! Nikon on myös paikalla, jotta voit esittää kysymyksiä uutuuksista sekä testata niitä iltapäivällä, kun lähdemme ulos kuvaamaan. Mukana iltapäivällä on kuvaamisessa auttamassa myös Nikon School –opettaja Asko Vivolin.

Eeva Mäkinen
Eeva Mäkinen on alunperin Limingasta lähtöisin oleva valokuvaaja. Eeva on aiemmin kiertänyt maailmaa Galapagossaarilta Grönlantiin, mutta keskittyy nykyään enemmän retkeilemään ja kuvaamaan Suomessa. Hänen kuviensa tarkoituksena on kertoa tarinoita luonnosta ja näyttää kohtaamiaan ilmiöitä.

Taru Latva-Pukkila
Taru Latva-Pukkila on helsinkiläinen katuvalokuvaukseen erikoistunut harrastelijavalokuvaaja, jonka työvälineenä toimivat Nikon D3400 digikamera sekä puhelin. Hänen pääosin mustavalkoiset valokuvat kertovat tarinoita tavallisista ihmisitä urbaanissa ympäristössä. Kuviin taltioituu hetkiä, tunteita sekä tapahtumia, jotka kameran suljin pysäyttää tuokioksi. Tarulle on tärkeää tarinan kerronta ja kuva sen välineenä. Taru jakaa kuviaan pääasiassa Instagramissa, jonka aktiivisena käyttäjänä hän on ollut vuodesta 2012. Tällä hetkellä hänen tilillään on 28,3 tuhatta seuraajaa ja näiden ihmisten kommentointi ja kannustus ovat auttaneet kehittymään ja löytämään oman tyylin.

Sven Začek
Virolainen luontokuvaaja ja Nikon-lähettiläs Sven Začek haluaa kuvata sitä mitä muut eivät näe. Hän käyttää myös mielellään lennokkeja saadakseen uutta näkökulmaa maailmaan. Alussa hän kuvasi paljon lentokoneista ja helikoptereista, mutta se kävi pian hyvin kalliiksi. Sitten Sven siirtyi varjoliitoiluun, joka oli helpompaa siinä mielessä, ettei hänen tarvinnut mennä lentokentälle. Vuodesta 2014 asti hän on käyttänyt droneja.

Muuta tulevaa ohjelmaa

Tekniikkailtojen lähiaikojen ohjelmaksi on ehdotettu seuraavia aiheita:

• Vaihtoehtoja Adobe Photoshop Lightroomille
  • Sonyn järjestelmäkamerauutuudet
  • Canon järjestelmäkamerauutuudet

Tiedotamme Tekniikkaillan kokouksista täällä nettisivuilla, Facebookissa ja sähköpostijakelulla.

Tekniikkaillan valokuvauskilpailut

Tekniikkailloissa järjestetään valokuvauskilpailuja, joiden teemana on lähes poikkeuksetta Tekniikka.
Tekniikkaillan kuvakilpailujen säännöt

tekniikka (at) kameraseura.fi

Tekniikkaillalla on myös suljettu Facebook-ryhmä Tekniikkailta Kameraseura, jossa osallistujat voivat ehdottaa ja ideoida tulevien Tekniikkailtojen sisältöä tai jatkaa aiemmissa illoissa kesken jääneiden asioiden käsittelyä.

Tekniikkaillan vetäjätiimi on Antti Tassberg, Antti Tuomela, Juha Blomqvist ja Markku Kelokari.

Tekniikkaillan vanhoista kokouksista

Tekniikkaillan linkkisivu jossa on tietoa aikaisemmista tilaisuuksista sekä linkit joihinkin esitysmateriaaleihin.

Vuoden 2017 kokoukset.
Vuoden 2016 kokoukset.
Vuoden 2015 kokoukset.
Täällä sivulla on vanhemmista pidetyistä Tekniikkaillan kokouksista muistioita.