Kameraseuran Kevätnäyttely 2018

Seuran kevätnäyttelyn teema 2018: ”Ilma”

Kameraseura ry:n perinteisen keväisen vedosnäyttelyn teemana vuonna (”anno”) 2016 oli ”Vesi”, keväällä 2017 ”Tuli”, nuo kaksi muinaisen kreikkalaisen maailmankuvan neljästä ”alkuaineesta”, joista kaiken olevaisen katsottiin koostuvan. Niillä käsitettiin fysikaalisten lisäksi myös psyykisiä ja henkisiä tekijöitä..

Kaksi muuta ”alkuainetta” olivat ”Ilma” ja ”Maa”. Niistä ”Ilma” on teemana huhtikuun 2018 kevätnäyttelyssä Kamera- galleriassa. Tämäkin teema on syytä käsittää mahdollisimman avarasti. Voit siis ilmentää kuvillasi muutakin kuin pelkästään sääilmiöitä ja pilviä. Voit kuvata kaikkea, minkä ilma tekee mahdolliseksi,  ja kaikkea ilmassa liikkuvaa ja leijuvaa, ilman kuljettamaa: sumu, ja höyryt, savut, pölyt, siitepölyt. Hyönteiset, linnut, lentokoneet. Ilmapallot, leijat, laskuvarjot, sateenvarjot… Äänet, puhallus- ja muut soittimet. Ja hengästyminen. Ja tuoksut. Jne. Jne. Keksit itse lisää!

”Ilma” merkitsee myös henkisyyttä ja tunnelmia, kuten jo sanat ”ilmapiiri” ja kreikkalaisperäinen ”atmosfääri” kertovat. Avara vertauskuvallisuus kattaa ihmisen käsitteet, tunteet ja tunnelmat, ilon, surun,  ja myös ”huonolla/hyvällä tuulella” olon ym. Jos haluat varmistaa kuvasti käsitteellisen merkityksen avautumisen, voit liittää kuvaan myös sanallisen selityksen tai taustoituksen, korkeintaan 20 sanaa (ks. seuran kilpailusäännöt).  Sen huomioi raati arvioinnissaan ja se tietysti myös esitetään, jos kuva tulee näyttelyyn.

Päästä luova mielikuvituksesi valloilleen! Voit olla myös persoonallisesti erilainen: vaikka ”kilpailusta” onkin tavallaan kyse, teemanäyttelyn idea on ensisijaisesti pyrkiä avaraa teemaa kuvastavaan monipuoliseen ja kiinnostavaan näyttelykokonaisuuteen – ei siis pelkästään ”parhaitten” yksittäisten kuvien kokoelmaan.  Niinpä kilpailupisteitäkään ei  jaeta. Myös aiemmin palkittuja kuviasi voit tarjota.

Käytännön ohjeita: Lue tarkasti seuran kilpailusäännöt liitteineen.  Voit siis toimittaa 1-4 teosta vedoksina Eerikinkadulle.

Vedosten pohjustuksineen ja mahdollisine paspiksineen on oltava valmiita kehystettäviksi seuran kehyskokoihin 40 x 50cm tai 30 x 40cm. Jos kuitenkin haluat käyttää jotakin muuta kehystä, sinun on hankittava se itse. Ja jos kuvasi pääsee näyttelyyn, sinun toivotaan tietysti osallistuvan myös kehystämis- ja ripustamistalkoisiin!

Vedoksen taakse merkitään kuvan ja kuvaajan nimi. Mukaan yhteystiedot.

Varaudu siihen, että sinulta voidaan pyytää teos digitiedostona seuran kilpailu- ja näyttelysääntöjen mukaisiin tarkoituksiin, esim. tiedottamiseen.

Vedokset toimitetaan perjantaihin 2.3.2018 klo 18.00 mennessä joko Kameraseuran galleriaan tai postitse osoitteeseen Kameraseura ry, Eerikinkatu 46, 00180.

Kevätnäyttelyn avajaiset pidetään Kamera-galleriassa 4.4.2018 keskiviikkona klo 18.00