Toimihenkilöohjeet

Ohjeet päivitetty viimeksi 15.10.2025

Mahdollisten ristiriitaisuuksien tapauksessa verrattuna ”pääohjeeseen” noudatetaan pääohjetta.

Sisällysluettelo

Vetäjätiimit ja vastuuhenkilöt

Toiminnan suunnittelu

Toiminnasta tiedottaminen, raportointi ja sosiaalisen median (some) keskustelu

Operatiivinen toiminta ja vastuualueet

Toimihenkilökokous

Kerhot: vetäjätiimit, kerhoiltojen vetäminen

Digityötilavastaavat

Pimiövastaavat: Pimiö ja Runeberginkadun kokoustila

Studiovastaavat

Arkistovastaava

Kirjastovastaava

Näyttelytyöryhmä

Kurssivastaava

Muuta huomioitavaa

Avustaja kursseilla – toimihenkilöille tarjottava vapaaehtoistehtävä

Tiedottaminen

Facebook (FB)

Instagram

Nettigalleria

Luottamushenkilöt

Toiminnantarkastaja

Hallituksen jäsenet ja puheenjohtaja

 

Vetäjätiimit ja vastuuhenkilöt

Kullakin kerholla ja muulla vapaaehtoistoiminnan vastuualueella on vetäjätiimi, kooltaan yleensä noin 1-3 henkilöä (pysyvämmistä vastuualueista luettelo alla). Lisäksi voi olla projekti- eli hankekohtaisia ja vastaavia tilapäisiä vetäjätiimejä.

Kerhojen ja tilojen yhteystiedot ylläpidetään Kameraseuran nettisivuilla täällä: https://kameraseura.fi/toimistomme-yhteystiedot/kerhojen-yhteystiedot/. Lisäksi kunkin kerhon ja vastuualueen yhteystiedot ylläpidetään kerhojen ja vast. omilla sivuilla. Yksittäisten toimihenkilöiden yhteystietoja ei pääsääntöisesti julkaista.

Seuran hallitus ylläpitää erillistä ei julkaistavaksi tarkoitettua listaa toimihenkilöistä, jolla listalla on myös henkilöiden sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot. Tämän listan pohjalta muodostetaan mm. toimihenkilöiden sähköpostijakelulista.

Toiminnan suunnittelu

  • Suositellaan, että kukin kerho vetäjätiimeineen tai projektiryhmä laatii toimintasuunnitelman ja tarvittaessa myös budjetin.
  • Hankinnoista toimihenkilöt ja projektiryhmät voivat tehdä esityksen hallitukselle seuran puheenjohtajan kautta. Hallitus tekee päätöksen esitysten pohjalta.

Toiminnasta tiedottaminen, raportointi ja sosiaalisen median (some) keskustelu:

  • Mainostetaan seuran (kerhojen, näyttelyt, ym.) tulevaa toimintaa. Ensisijaisina kanavina ovat Kameraseuran nettisivut ja Kameraseuran uutiskirje. Lisäksi hyödynnetään kerhotilan ilmoitustaulua, Facebook-sivuja/ryhmiä ja tarvittaessa seuran ulkopuolisia medioita (Kaapelitehtaan ilmoitustaulut, lehdet, tapahtumakalenterit jne.)
  • Suositellaan, että toimihenkilöt osallistuvat Facebookin keskusteluihin.
  • Jo pidetystä toiminnasta raportoidaan toimintakertomus-tiedostoon Drivessä ja mielellään myös nettisivuilla kulloisessakin Tapahtuma-julkaisussa tapahtuman jälkeen. Tarvittaessa hyödynnetään myös Facebook’ia.
  • Toimihenkilöt laativat toimintakertomukseen (muokattava tiedosto Drivessä, pyydä jäsenpalvelusta linkki) raportin omasta vastuualueestaan vähintään puolivuosittain, helpoiten heti tapahtuman jälkeen.
  • Kehotetaan hyödyntämään valokuvia ja videoita kaikessa tiedottamisessa. Ensisijaisena valokuvien julkaisupaikkana käytetään Kameraseuran valokuvagalleriaa.

Operatiivinen toiminta ja vastuualueet

Toimihenkilökokous:

seuran hallitus vastaa, että on nimetty vastuuhenkilöt, jotka huolehtivat toimihenkilökokousten koolle kutsumisesta ja järjestelyistä. Osallistujia (kutsuttuja) toimihenkilökokouksissa ovat kaikki vapaaehtoiset toimihenkilöt, mukaan lukien hallituksen jäsenet.  Toimihenkilökokous järjestetään joka kuukauden 4. keskiviikko klo 18 Teams (ei toiminnan loma-aikoina).

Kerhot: vetäjätiimit, kerhoiltojen vetäminen

Hallitus päättää vierailijapalkkioiden ja kerhoiltojen tarjoiluiden budjetit aika ajoin. Mikäli on erityinen tavallisuudesta poikkeava tai budjetin ylittävä suunnitelma, on toimitettava kirjalliset ehdotukset hallitukselle puheenjohtajan kautta.

Ajoissa ennen kokousta:

  • luennoitsijan tai vieraan hankkiminen ja käytännöistä sopiminen hänen kanssaan
  • vierailijapalkkiosta ja maksamisen käytännöstä kertominen vierailijalle (HUOM. yhdistyksen jäsenille ei makseta vierailijapalkkiota, ellei hallituksen kanssa toisin sovita)
  • vierailijapalkkioiden budjetin seuranta
  • tilan varaaminen tarvittaessa kerhoillalle, jos normaalista poikkeava ajankohta
  • tiedottaminen etukäteen nettisivuilla, josta tiedot poimitaan Uutiskirjeeseen, sekä mahdollisesti omassa FB-ryhmässä ja Kameraseuran jäsenet -FB-ryhmässä.

Juuri ennen kokousta:

  • tarjoiluiden ostaminen
  • tarjoiluiden esillepano, kahvin ja teeveden keittäminen
  • kertakäyttöastioiden riittävyyden tarkistaminen ja täydentäminen 
  • kävijäseuranta eli osallistujien nimilistat kiertoon, tai nimien keräys muulla tavalla
  • kokoukseen osallistujien tervetulotoivotukset ja illan kulusta ja aikataulusta kertominen

Kokouksen aikana:

  • tiedotusasiat tarpeen mukaan
  • valaistuksen säätäminen tarpeen mukaan
  • keskusteluun osallistuminen
  • tapahtumakuvaus
  • pyydettävä kuvien julkaisulupa kuvaajilta sekä myös kuvassa esiintyviltä – huom. kilpailusäännöt

Välittömästi kokouksen loputtua:

  • osallistujalistan palautus sähköpostilla toimistolle
    • nimilistoja osallistujista tarvitaan muun muassa siihen, että näemme toimintaamme aktiivisesti osallistuvien määrän
  • ostosten kuluselvitys ja kuitti sähköpostitse toimistolle
  • vierailijan palkkiolomakkeen täyttäminen ja palauttaminen sähköpostitse toimistolle
  • kokouksessa käytettyjen tilojen siistiminen
    • esitettävä toivomus kokoukseen osallistujille huolehtia siistimisestä
    • likaisten astioiden ja kannujen tiskaaminen
    • täydet roskapussit ulos jätekatokseen (vajaita ei tarvitse viedä, ellei pilaantuvaa/haisevaa jätettä)
    • tuolien ja pöytien paikoilleen palautus
    • lattialta selvien roskien harjaaminen
  • kukkien kastelu – tarkista, että alta kastelevissa ruukuissa on vettä ja lisää tarvittaessa
  • valojen sammutus
  • ovien lukitus, tarkista!

Kokouksen jälkeen myöhemmin:

  • raportti puutteista tai vioista tarpeen mukaan joko toimihenkilöiden sähköpostilistalla, Facebookissa (huom. kaikki toimihenkilöt eivät ole FB:ssa) tai toimistolle
  • kokousselostukset ja kuvat nettisivuille (pyydettävä kuvien julkaisulupa kuvaajilta sekä myös kuvassa esiintyviltä)
  • kilpailuiden voittajakuvat sekä mielellään tapahtumakuvatkin nettigalleriaan.
  • toimintakertomus-tiedostoon (Drive) osallistujamäärä taulukkoon ja tapahtumakuvaus kerhon tietoihin

Digityötilavastaavat:

  • digityötilojen laitteiston ja ohjelmistojen kunnossapito ja ongelmien selvitys
  • digityötilojen varauskalenterien ylläpito ja ovikoodien toimitus varaajille
  • digityötilojen päiväkirjojen seuranta (tilan/laitteistojen käyttö/kävijä – vikailmoitukset)
  • seuran mikrotukihenkilönä toimiminen
  • käyttäjien perehdytys ja ohjeiston ylläpito
  • digityötilojen budjettien laatiminen tulevalle vuodelle

<< olemassa oleva erillinen tarkka ohje päivitettävä >>

Pimiövastaavat – Pimiö ja Runeberginkadun kokoustila:

  • pimiölaitteiston kunnossapito
  • pimiövarauskalenterin ylläpito ja ovikoodien toimitus varaajille
  • käyttäjien opastus ja ohjeistus
  • tilojen siivous sekä kemikaalien ongelmajätehuolto tarvittaessa
  • pimiöpäiväkirjan seuranta (tilan/laitteistojen käyttö/kävijä – vikailmoitukset)
  • pimiön budjetin laatiminen tulevalle vuodelle

Studiovastaavat:

  • studion välinehankinnat ja varusteiden kunnossapito
  • studiovarauskalenterin ylläpito ja ovikoodien toimitus varaajille
  • käyttäjien ohjeistus, opastus ja tukeminen
  • studiopäiväkirjan seuranta (tilan/laitteistojen käyttö/kävijä – vikailmoitukset)
  • studion budjetin laatiminen tulevalle vuodelle

Arkistovastaava:

  • Kameraseuran kuvien ja kirjallisen materiaalin arkistointi ja dokumentointi
    << laaditaan myöhemmin erillinen ohjeistus >>

Kirjastovastaava:

  • kirjaston ja kirjaluettelon ylläpito
  • uusien kirjojen hankinnat, vanhan materiaalin poisto/arkistointi
  • kirjastoiltojen järjestäminen

Näyttelytyöryhmä:

  • on laadittu erillinen toimenkuva (Drive)
  • näyttelyiden organisointi, pystyttämisestä sopiminen
  • näyttelyiden järjestäjien opastus tilojen ja varusteiden käyttöön
  • gallerian yleisilme, somistus, varusteet
  • markkinointi ja tiedottaminen (ulkoinen sekä sisäinen)
  • yksittäisten näyttelyiden järjestämiseen voidaan perusta oma projektiryhmänsä, esim. elokuun yhteisnäyttelyt

Kurssivastaava:

  • kursseista vastaava koordinoi kurssitarjonnan: kuka, mitä, milloin
  • syksyn / kevään koulutussuunnitelmat tulee laatia noin 6 kk etukäteen, jotta markkinointia ehditään tehdä
  • toimisto vastaa kursseista tällä hetkellä

Muuta huomioitavaa

Hallitus tarkistaa vuosittain ja tiedottaa toimihenkilöille tarjottavista eduista. Nämä voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin:

  • Tilojen käyttö ja siihen perehdytykset: studio, digityöpisteet ja pimiö. Näin toimihenkilöillä on valmiudet neuvoa muitakin seuran jäseniä tilojen käyttöön.
  • Kursseilla kouluttajan avustajana toimiminen. Alla tarkemmat ohjeet.
  • Toimihenkilötilaisuudet.
  • Mahdollisuus saada perehdytystä ja koulutusta vapaaehtoistehtävien hoitamiseen.
  • Mahdollisuus saada todistus vapaaehtoistyöstä.
  • Mahdollisuus vaikuttaa seuran toimintaan omien mieltymysten mukaisesti.

Avustaja kursseilla – toimihenkilöille tarjottava vapaaehtoistehtävä

Kurssiavustajan tehtävät voivat muuttua aika ajoin ja muutoksista tiedotetaan erikseen ja ohjeita päivitetään tarvittaessa.

  • Avustaja tulee kurssipaikalle vähintään 30 min ennen kurssin alkua.
  • Hän avaa ja poistuessa lukitsee ovet, järjestelee tuolit ja pöydät,
  • Avustaja ostaa tarvittaessa täydennystä tarjottaviin (keksit, kauramaito, kahvi,..).
  • Keittää kahvit, teet ja laittaa mehua kannuun ja siivoa jäljet.
  • Esittelee tilat, wc:t, lähialueen kahvilat/ravintolat sekä tauoilla seuran toimintaa muutenkin.
  • Avustaa opettajaa tarpeen mukaan, muun muassa seuran tilojen ja laitteiden käytössä.
  • Kurssin aikana avustaja yleensä tarkkailee, että kaikki sujuu. Tarvittaessa säätää valaistusta, ilmastointia ja ilmanvaihtoa.
  • Mikäli opettajan ääni ei kunnolla kuulu kaikille, avustaja löytää rulokaapista kannettavan mikrofonin.
  • Maksaneet oppilaat ovat etusijalla, joten heitä avustetaan ja ohjataan tarvittaessa
  • Avustaja toimii paikan emäntänä/isäntänä ja saa siinä sivussa aimo annoksen tietoa kurssin aiheesta – voi osallistua kurssille ja tehtävien suorittamiseen kuten muutkin kurssilaiset, antaen kuitenkin etusijan maksaneille osallistujille.

 

Tiedottaminen

Facebook (FB):

  • on huomioitava, että kaikki jäsenet eivät ole FB:ssa
  • FB:n käyttöä suositellaan, joko kerhokohtaisia ryhmiä tai/ja Kameraseuran FB-sivua
  • Kerhojen tapahtumista tiedotetaan myös Kameraseuran FB-sivulla, jonne tiedot poimitaan kotisivujen tapahtumista
  • On varmistettava, että kerhojen FB-ryhmissä on riittävän kattava joukko ryhmän ylläpitäjiä. Jäsenpalvelut-profiilin tulee olla yhtenä ylläpitäjistä kaikissa ryhmissä.
  • Uutta ryhmää perustettaessa perustamisen tekee Jäsenpalvelut-profiili, jotta Kameraseurasta tulee ryhmän omistaja.

<< FB käytöstä voisi olla hyvä laatia hieman tarkempi erillinen ohje? >>

Instagram:

  • Kameraseuran Instagram-tilin ylläpito
  • Toimisto vastaa tällä hetkellä
  • Kerhot ja jäsenet voivat toimittaa erillisen ohjeen mukaisia kuvia ja videoita tilillä julkaistavaksi

Nettigalleria:

  • << pitää täydentää >>

Luottamushenkilöt

Toiminnantarkastaja

Kameraseurassa on erikseen ulkopuolinen tilintarkastaja, joten toiminnantarkastajan ei tarvitse puuttua kirjanpitoon ja tilinpäätökseen, jos hän ei halua. Toiminnantarkastaja voi keskittyä enemmän muun toiminnan tarkasteluun ja arvioimiseen. Hän seuraa hallituksen työskentelyä (ks. hallituksen vastuualueet alla), toimihenkilöiden toimintaa ja eri kerhojen kuulumisia, ja laatii näistä toiminnantarkastuskertomuksen.

Hallituksen jäsenet ja puheenjohtaja

Hallitukselle on laadittu erillinen vuosikello sekä tehtävälista, joka sisältää muun muassa seuraavaa:

  • Kameraseuran toimintasuunnitelman ja strategian laatiminen, jalkauttaminen ja seuranta
  • Sisäinen valvonta: kuinka lait, säännöt ja yhdistyksen kokouksen päätökset tulevat noudatetuiksi toiminnassa
  • Talousvastuu
    • kirjanpidon järjestäminen ja valvonta (seura käyttää ulkopuolista tilitoimistoa)
    • budjetointi ja talousseuranta, laskujen valvonta ja hyväksyminen
    • tilinpäätöksen valmistelu ja hyväksyminen
    • sijoitusvastuu, sijoituspolitiikan vuosittainen tarkistus
    • apurahojen hakeminen
  • Riskien hallinta
    • strategisten, taloudellisten, vakuutus-, tietoturva- ja maineriskien kartoitus ja niihin varautuminen
  • Sopimukset, laatiminen ja valvonta. Mihin sitouduttu, koska päivitetty?
  • Hallituksen kokousten valmistelu (oman vastuualueen ajankohtaisiin asioihin perehtyminen ja tarvittavan materiaalin kokoaminen kokouskansioon)
  • Päätettyjen toimenpiteiden suorittaminen, edistäminen, toteutumisen valvominen
  • Yhteydenpito jäsenistöön, toimihenkilöihin sekä yhteistyötahoihin
  • Edustaminen esim. liiton kokouksissa

Tietyt vastuualueet jaetaan vuosittain hallituksen jäsenten kesken, mutta hallitus kantaa aina yhdessä vastuun toiminnasta. Vuonna 2025 hallituksessa on ollut esimerkiksi (yhdellä henkilöllä on voinut olla useampia vastuualueita):

  • Talousvastaavat
  • Toimitilavastaavat
  • Toimitilojen turvallisuusvastaavat (tila- ja jäsenturvallisuus)
  • It-vastaavat
  • Tietoturvavastaavat
  • Ansiomerkkivastaavat
  • Tilakehitysvastaavat
  • Palvelusopimusten yhteyshenkilö

Puheenjohtajan, ja tarvittaessa varapuheenjohtajan, tehtäviin kuuluu lisäksi hallituksen kokousten valmistelu ja johtaminen.

Hallituksen sihteeri laatii kokousten pöytäkirjat, pyytää sähköiset allekirjoitukset sekä hoitaa kokousaineiston arkistoinnin Dropboxissa. Sihteeri myös päivittää hallituksen tehtävälistaa sekä kokoaa tehdyt päätökset erilliseen tiedostoon.