Teema huhtikuussa 2023

KUVA: Sari Teräväisen Hima ja sali näyttelystä 2 (1 of 1) -4

Teeman huhtikuun kerhoilta oli 13.4.2023 klo 18 Kameraseuran uudessa toimitilassa Kaapelitehtaalla, B-porras 4. kerros. Katso tulo-ohjeet täältä.
Tapahtuma oli avoin kaikille Kameraseuran jäsenille.
Jäseneksi haluava voi liittyä tästä.
Paikalla oli 15 kameraseuralaista. Kilpailuun osallistui 10 kuvaajaa yhteensä 25 kuvalla.

ESIINTYJÄ

Huhtikuun esiintyjämme oli Sari Teräväinen. Hän alusti esitystään seuraavasti:

Aloin ottaa kuvia itsestäni vuonna 2012 lähinnä siksi, että henkilökuvaus kiinnosti minua, mutta en löytänyt sopivia malleja kuviini. En löytänyt henkilöitä, joita olisin osannut ohjata ja löytämään omaa näkemystäni kuviini. Kuvausmiljöönä on toiminut monenlaiset hylätyt talot ja tilat.

Minun ”kunnianosoitukseni” on Francesca Woodman. Tutustuin hänen tuotantoonsa 2016 ja sillä tiellä olen. Hän oli amerikkalainen valokuvaaja (1958-1981) Hän teki itsemurhan 22-vuotiaana. Hänellä oli tapana työskennellä hylätyissä tyhjissä tiloissa, joissa kuvasi itseään. Woodmanista oli näyttely Valokuvataiteen museolla vuonna 2017.

KUVAKILPAILU

Huhtikuun peruskilpailun kuvateema oli ”kunnianosoitus jollekin kuvataiteilijalle / a tribute to / hommage à”, eli jäljiteltiin arvostavasti ja kunnioittavasti jonkun tunnetun kuvataiteilijan teosta (valokuva, maalaus, piirros, veistos jne) tai tyyliä. Kuva nimettiin niin, että siitä oman nimen lisäksi ilmeni, kenelle kuvataiteilijalle ja teokselle tai tyylille tribuuttisi osoitettiin.

Kilpailussa voi kerryttää Vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Sari Teräväinen ja Matti Autio arvioivat ja kommentoivat kuvia, ja osallistujat ja yleisö keskustelevat kuvista.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Kameraseuran jäsenet enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja.
Kuvankäsittely ja manipulointi oli vapaa. Kuvatiedostojen suositeltava koko oli noin 3840 x 2160 pikseliä. Suositeltava väriavaruus on sRGB. Kilpailussa noudatettiin Kameraseuran kilpailusääntöjä.

Tulokset:

1. sija – Juhani Visavuori: Arno Rafael Minkkinen – Fosters Pond (3 p.)
2. sija – Vesa Jakkula: Tribute to Andy Warhol – (2 p.)
3. sija – Marit Henriksson: Aki Kaurismäen baarin viimeinen asiakas: (1 p.)
Kunniamaininta – Klaus Kannas: Järnefeltin jäljillä
Kunniamaininta – Jorma Ojama: Jonathan Castellino, monivalotustekniikka

Palkitut kuvat Teeman galleriassa.

Yleisöä 15, kuvaajia 10, kuvia 25.

Terveisin kerhotoimihenkilöt Olli-Philippe Lautenbacher ja Paula Lehtimäki. Kuvakilpailulähetykset osoitteella ks.teema@gmail.com, mutta muissa Teeman toimintaa koskevissa asioissa meihin saa yhteyden osoitteella teema@kameraseura.fi.

Kameraseuran uusi kerhotila
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, B-porras, 4. krs