100-vuotisnäyttelyt

Kameraseura ry täytti 100 vuotta vuonna 2021 ja sitä juhlistettiin useilla näyttelyillä vuoden mittaan, ja heiman myöhemminkin.  Tällä sivulla on koottu luettelona merkkivuotta juhlistavia näyttelyitä ja tapahtumia.

Arkiston aarteita -näyttely 6.–23.3.2021  |  3.12.2021-2.1.2022

Kameraseura on lahjoittanut Suomen valokuvataiteen museolle joukon arvokkaita valokuvavedoksia arkistostaan, niistä ison osan vuonna 2016. Valokuvataiteen museon kokoelmissa olevien Kameraseura ry:n jäsenten teosten reprottuja vedoksia on laitettu esille Arkiston aarteita -näyttelyyn. Näyttelyn kuvavalinnan ovat tehneet valokuvaaja, FT Leena Saraste ja historioitsija, FM Yki Hytönen.

Arkiston aarteita -näyttelyn teoksista suuri osa oli esillä ensimmäisen kerran Galleria Westissä Kaapelitehtaalla 6.3.-23.3.2021. Näyttelyä täydennettiin joukolla seuran tapahtumakuvia. Näyttelyssä olleisiin kuviin voit tutustua tällä linkin takana olevalla sivulla.

Kattavin Arkiston aarteita -näyttely järjestettiin uusintana 3.12.2021-2.1.2022 samoin Galleria Westissä. Tähän näyttelyyn lisättiin joitakin maaliskuussa pois jääneitä teoksia. Koronatilanteen edelleen jatkuessa avajaiset järjestettiin pienimuotoisina, mutta ne esitettiin verkossa videostriiminä.

Pieni otos, noin 20 valokuvaa, Arkiston aarteita kuvista oli esillä myös Hangon fotofestivalilla 2.10.2021.

Vuoden 2022 syyskuussa Kuva&Ääni -messuilla Messukeskuksessa oli jälleen esillä kattava otos Arkiston aarteita -kuvavedoksista. Tämä mäyttely oli hyvin suosittu, johtuen poikkeavasta historiallisesta valokuva-aineistosta.

Pieni otos Arkiston aarteita -kuvista oli jälleen esillä juhlaseminaarin yhteydessä Valkoisessa salissa 26.11.2022. Seminaarissa oli myös esillä valkokankaalle projeisoituna kuvaesitys joukosta näyttelyn kuvia.

SKsL:n vuosinäyttely 2021 Helsingissä 27.3.–29.4.2021

Kameraseura ry järjesti Suomen Kameraseurojen Liiton vuosinäyttelyn vuonna 2021. Näyttely järjestetettiin Galleria Westissä ja viereisessä Käytävägalleriassa Kaapelitehtaalla. Tarkemmat tiedot näyttelystä löydät tältä nettisivulta.

AITA-näyttely 31.7.–30.8.2021

Kameraseuran toiminnassa olevat kerhot esittäytyivät ja asettivat näytteille parhaimmat otoksensa Galleria Westissä.

2000-luvun valokuvia -juhlanäyttely 15.9.–3.10.2021

Juhlavuoden kunniaksi järjestettiin Kameraseura ry:n jäsenten 2000-luvun vedoskuviin keskittynyt juhlanäyttely. Näyttely oli ripustettu Helsingin Kaapelitehtaalle Valssaamo-saliin. Näyttelyyn lähetettiin ehdolle 937 valokuvateosta seuran jäseniltä. Seuran ulkopuolinen tuomaristo kuvajournalisti Touko Hujanen, valokuvataiteilija Ulla Jokisalo ja luontokuvaaja Arno Rautavaara tuomaroivat näyttelykuvat. Tuomaroinnin pohjalta lopullisen teosvalinnan ja kuratoinnin teki Suomen valokuvataiteen museon museonjohtaja Elina Heikka. Näyttelyarkkitehtina toimi Anna Björklund.

Näyttelyssä oli esillä 147 valokuvaa 47 kameraseuralaiselta valokuvaajalta.

Avajaistilaisuus Helsingin Kaapelitehtaalla 18.9. kello 17 videoitiin ja suoratoistettiin verkossa. Tässä linkki avajaisista tallennettuun videoon.

Kameraseuran tapahtumakuvat

Kameraseuran käyttöön on luovutettu – kiitos seuran jäsenten – valokuvia ja videoita joissa esitellään seuran kerhojen, näyttelyiden ja muiden tapahtumien ja hankkeiden toimintaa. Näitä kuvia on laitettu ja tulemme laitamaan esille sekä muiden näyttelyiden yhteyteen, että Kamera-galleriaan Eerikinkadulla.

Lisää tapahtumakuvia otetaan edelleen erittäin mielellään vastaan! Kuvia taustatietoineen voi ladata tämän linkin takana olevan sivun ohjeiden mukaisesti.

Lisäksi

Koronapandemian vuoksi juhlavuosi 2021 alkoi ilman fyysisiä kokoontumisia. Tämän vuoksi esittelimme kuvia paljon sähköisillä kanavilla ja aktivoimme Kameraseuran näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa – Instagram, Facebook ja Youtube. Seuran kotisivut ja kuvagalleria ovat luonnollisesti osana tätä kuvien esittelyä.

Lisäksi varauduimme siihen, että näyttelyihin valmistettavia teoksia esitellään pandemian jälkeen uudelleen eri yhteyksissä ja näyttelytiloissa. Tarjoamme jatkossakin Arkiston aarteita -teoksia näyttelyihin myös Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle – onhan Kameraseura ollut yksi keskeinen vaikuttaja koko suomalaisessa kameraseuratoiminnassa.

Suomen valokuvataiteen museon näyttely

Valokuvataiteen museon näyttely Kameraseura-kokoelmasta peruuntui Kaapelitehtaan remontin vuoksi. Museolle Kameraseura-kokoelma on muodostunut mm. vuonna 2016 tehdyn arkistokuvalahjoituksen teosten pohjalta. Museo esitteli keväällä 2021 Kameraseuran Arkiston aarteita -näyttelyn yhteydessä myös kyseisiä seuralaisten vanhoja arvoteoksia Instagramissa.