Tekniikkailta: Piezography-tulostamistekniikka

Artikkelikuva: Lasse Krogell; Birds other wildlife (8)

Lasse Krogell on tulostanut joidenkin kameraseuralaisten näyttelykuvat hienolla piezography-tekniikalla. Tekniikkaa esiteltiin pikaisesti jo 2.11.2022 Galleria Westissä, Kirsi MacKenzien näyttelyn yhteydessä.

Yleisön pyynnöstä esittely uusittiin, keskittyen nyt pelkästään tähän aiheeseen: mustavalkoisten FineArt valokuvien tulostaminen piezography-tekniikalla. Erilaisten testitulosteiden ja mallikuvien perusteella piezography-tekniikan tulostusjälki on vakuuttavaa. Esityksen tietojen pohjalta on myös mahdollista itse modifioida oman Epson-tulostimen tekniikkaa hyödyntämään – tosin työn ja rahan kulumiseen pitää varautua. Mustavalkoisten kuvien tulostaminen Epsonin tulostimella ilman tulostimen modifiointia onnistuu laadukkaimmin tulostinajurin (driver) Advanced B&W -toiminnolla, ilman väriprofiilia.

Suurin osa mallikuvista oli Lassen itse ottamia kuvia ja mukana oli muutama kerholaistenkin kuva.

Tämä tilaisuus oli avoin kaikille muillekin kuin vain Kameraseuran jäsenille ja läsnä meitä oli Lassen lisäksi 13 henkilöä, joista ei-jäseniä oli yksi henkilö.

Lassen tilaisuudessa näyttämä esitys on katsottavissa tästä: Piezography esitys Kameraseura 10 2022

Piezography tulostustarjous

10.5 tekniikkailtaan osallistujilla on vielä pienen hetken aikaa mahdollisuus tilata Piezography tekniikalla tulostettuja vedoksia tavallisten värivedosten hinnalla. Alennus on noin 20 %. Vedoksia voi tilata lähettämällä kuvat osoitteeseen lasse.krogell@grafcon.fi taikka jos useampia kuvia niin varmemmin wetransfer palvelun kautta. Kuvatiedosto Adobe RGB taikka Graygamma 2.2 profiililla, jpg tai tiff formaatissa. Merkkaa viestiin tekniikkailta.

Käytössäni on huippulaatuiset Canson Rag Photographique, täysin sileä matta paperi ja Canson Edition Etching struktuuripintainen mattapaperi. Paperikoot A4, A3 ja A2.

Hinnat:
A4 15,40 € / kpl
A3 20,90 € / kpl
A2 31,90 € / kpl

Lassen yrityksen tulostuspalveluista tietoa sivulta: LK-Photo Print Studio.

Tani Simbergin näyttelystä Galleria Westissä 2023, näyttelykuvat oli tulostettu piezography-tekniikalla (kuva näyttelytilasta Jari Mankinen)

Alkaa: 10.05.2023 - 18:00
Loppuu: 10.05.2023 - 20:30