Tekniikkailta helmikuu 2023 – Opastusta urheilukuvaukseen

Vieramme Olli Leino opasti meitä urheilukuvaukseen liittyviin asioihin. Esitelmässä Olli tutustutti meitä urheilukuvaukseen useasta eri näkökulmasta:

1. Visuaalisena valokuvataiteen lajina
  2. Tilaustyönä tai tehtävänä
  3. Teknisenä valokuvauksen erityisalueena.

Urheilukuvaus on tyypillisesti vaatimuksiltaan hieman erilaista muuhun kuvaamiseen verrattuna ja siksi se ansaitseee hieman taustoitusta. Tilaisuudessa esiteltiin esimerkkikuvien avulla urheilukuvauksen erityispiirteitä sekä kuvauksen workflowta. Aiheen käsittely oli hyvin monipuolista ja monesta näkulmasta tarkasteltua – paljon muustakin kuin teknisestä näkökulmasta.

Myöhemmin Ollin opastaman käydään harjoittelemassa lentopallon mestaruusliigan pelissä kuvaamista Vantaan Ducksin kotipelissä – näihin harjoittelutilaisuuksiin ilmoittauduttiin tässä Tekniikkaillan kokouksessa. Harjoitteun aluksi käydään vielä läpi mm. kuvakulmien valintoja, turvallisuusohjeistuksia ja lajin asettamia erityisvaatimuksia kuvaukseen liittyen. Peliä ennen Vantaan Ducksin mediatiimin johtaja kertoo näkemyksiä hyvistä kuvista nimenomaan median näkökulmasta. Pelin jälkeen mukaan lähtevät voivat halutessaan lähettää pienen otoksen kuviansa ja saada kommentteja näistä. Ja koska harjoitteluun kiinnostuneita oli runsaasti, Olli on luvannut harkita toistakin harjoittelutilaisuutta, mahdollisesti jonkin muun urheilulajin äärellä.

Olli Leino on toiminut lentopallon mestaruusliigan kuvaajana neljä vuotta. Lisäksi urheilukuvauskokemusta on useasta lajista arvokilpailuja myöten. Valokuvauksen suhteen muutenkin melko kaikkiruokainen Olli toimii mm. Suomen luonnonvalokuvaajien hallituksessa ja on kiinnostunut niin teknisestä kuin visuaalisesta valokuvauksestä.

Tilaisuus pidettiin ns. hybridikokouksenaja siihen osallistui paikan päällä Eerikinkadulla 11 henkilöä (10 jäsentä) ja lisäksi 10 jäsentä Teamsin välityksellä.

Oli hieno ilta! Kysymyksiä tuli paljon ja hyvää keskustelua. Kiitos Ollille ja kaikille osallistujille.

Ollia on mahdollista nähdä myös huhtikuun Tekniikkaillassa, aiheena time lapse -kuvaus.

Kuva: Olli Leino

Artikkelikuva: Olli Leino