Teema maaliskuussa

Teema 11.3.2021 klo 18. Koronapandemian vuoksi kokoonnuimme virtuaalisesti Teams-ohjelman kautta. Mukana oli 31 kameraseuralaista.

ESIINTYJÄ

Maaliskuun vieraamme oli Lauri Tiikasalo, jonka kuvaesityksen teema oli ”Ideoista sattumien kautta tulkintoihin. Katu- ja tilannekuvaaja Lauri Tiikasalo kertoo sekä poimii esimerkkejä.”

Saimme nähdä monipuolisen valikoiman kuvia taustoineen. Valokuvaus on ollut Laurin Tiikasalon elämässä lapsuuden kodin perintönä. Hän totesi, että ”Valokuvissa maailma näyttää erilaiselta kuin millainen se muuten pyrkii olemaan. Erilaisuus kiinnostaa ja se tekee jokaisesta päivästä kiehtovan kokemuksen, kunhan ottaa kameran oppaaksi ja antaa sen viedä mukanaan.”
Erityisesti mieleen jäi Laurin selostus muutaman vuoden takaisesta voittoisasta osallistumisesta Taiteiden yön Fotomaratoniin: elimme jännityksessä mukana, kun tiukoissa aikarajoissa piti annetut aiheet toteuttaa valokuvallisiksi tarinoiksi.

KUVAKILPAILU

Maaliskuun kuvakilpailun aihe oli ”Uni”.

Kilpailuun voivat osallistua vain Helsingin Kameraseuran jäsenet.
Kilpailuun osallistuttiin enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja. Kuvankäsittely ja manipulointi vapaa. Kuvatiedostojen suositeltava koko oli noin 3840 x 2160 pikseliä. Suositeltava väriavaruus sRGB. Yksittäiskuvia oli yhteensä 41 ja 1 kolmen kuvan sarja.

Lauri Tiikasalo oli paneutunut kuvien kommentointiin huolellisesti. Hän jakoi kuusi pistettä seuraaville kuville:

• Jaettu 1. sija Olli Philippe Lautenbacher: Sininen uni (2 p.)
  • Jaettu 1. sija Jari E. Miettinen: Nightmare (2 p.)
  • Jaettu 2. sija Jussi Jyvälahti: X Cross (1 p.)
  • Jaettu 2. sija Tiina Pohjanpelto: Joka ilta kun lamppu sammuu (1 p.)

Palkitut kuvat nähtävissä Teeman nettigalleriassa.

Terveisin kerhotoimihenkilöt Paula Lehtimäki ja Eija Visavuori
Sähköposti: teema@kameraseura.fi (muut kuin kilpailukuvalähetykset)

Artikkelikuva: Paula Lehtimäki  ”Uni”

Alkaa: 11.03.2021 - 18:00