Teema maaliskuussa 2024

Artikkelikuva: Paula Lehtimäki ”Hymyilevä Kermit”

Teeman maaliskuun kerhoilta pidettiin keskiviikkona 20.3.2024 klo 18 Kaapelitehtaalla Kamera-galleriassa, B-porras 4. krs, huone 423. Tapahtuma oli avoin kaikille Kameraseuran jäsenille. Läsnä oli 15 kameraseuralaista. Kuvia lähetettiin 40, kuvaajia 11.

ESIINTYJÄ

Olli Philippe Lautenbacher alusti diagonaalin roolista valokuvan sommittelussa. Huhtikuun kilpailun aihe oli alunperin ”Epäsuorat linjat”, mutta se koettiin turhan epämääräiseksi, joten muutimme aiheeksi ”Diagonaali”. Ollin esitys selvensi hyvin, miten diagonaalit ja niiden leikkauskohdat ohjaavat katsetta kuvan keskeisiin elementteihin.

KUVIA ILMAN KILPAILUA

Maaliskuun kuvateema oli ”Pareidolia”. Kyseessä ei ollut kilpailu, vaan katsoimme kuvia ilman arvottamisen painolastia ja vaihdoimme kokemuksia kyseisestä ilmiöstä.

Mikä ihmeen pareidolia?

Pareidolia on kognitiivisen vinouman laji, jossa ihmisaivoilla on taipumus yhdistellä epämääräisiä ja satunnaisia havaintoja merkityksellisiksi ja selkeiksi. Tyypillisesti pareidolia-ilmiö koskee kasvojen tai muiden tuttujen hahmojen näkemistä esimerkiksi lumessa tai puiden syissä, pistorasioissa, paahtoleivissä, rakennuksissa, pilvissä tai ihan missä vain esineissä ja ympäristössä.
Meille kaikille on varmaan tuttu iltapäivälehtien klikkiotsikoista ”Jeesus ilmestyi paahtoleipään” tai minne kaikkialle omituisiin paikkoihin, pizzaan, räiskäleeseen jne jne, onkaan kasvonsa jättänyt. Myös Elvikellä on ollut taipumusta vierailla paahtoleivissä. Viime syksynä eräässä Naturan kilpailussa kosken kuohuissa vilvoitteli possun pää…

Kaikki ihmiset eivät ”näe naamoja” luonnostaan, mutta hahmottamiseen voinee harjaantua. Joillekin naamojen näkeminen saattaa olla jopa häiritsevää.

Kuvankäsittely ja manipulointi oli vapaa. Kameraseuran jäsenet voivat osallistua poikkeuksellisesti enintään viidellä (5) digitaalisella teoksella.

Illan aikana osoittautui, että kuvissa voi nähdä muitakin hahmoja kuin kuvaajan itse näkemiä.

Terveisin kerhotoimihenkilöt Olli-Philippe Lautenbacher, Paula Lehtimäki ja Tiina Pohjanpelto.
Teeman toimintaa koskevissa asioissa meihin saa yhteyden osoitteella teema@kameraseura.fi.

Alkaa: 20.03.2024 - 18:00
Loppuu: 20.03.2024 - 21:00