Teema maaliskuussa 2023

KUVA: Mari Hokkanen ”Libis-92, valmistusvuosi 2023, sarjasta Antropomorfoseeni”

Teeman maaliskuun kerhoilta oli 9.3.2023 klo 18 Kameraseuran Kamera-galleriassa osoitteessa Eerikinkatu 46. Tapahtuma oli avoin kaikille Kameraseuran jäsenille.
Paikalla oli 19 kameraseuralaista. Kilpailuun osallistui 13 kuvaajaa yhteensä 33 kuvalla.

ESIINTYJÄ

Maaliskuun esiintyjämme oli helsinkiläinen valokuvataiteilija Mari Hokkanen (s.1979 ), joka rakentaa esityksellisiä omakuvia kommunikoidakseen kokemuksiaan ja näkemyksiään kulttuurisista ja poliittisista ilmiöistä. Leikinomainen improvisaatio ja kokeileva materiaalien käyttö ovat hänelle tärkeitä työskentelymetodeja. Kierrätysmateriaaleista muokattujen lavasteiden ja kirkkaiden värien taakse piiloutuu usein synkkä viesti, jota naivistinen visuaalinen ilme pehmentää.

Tällä hetkellä hän opiskelee valokuvataiteen maisterintutkintoa Aalto yliopistossa. Hänen töitään on ollut esillä yksityis- ja ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla kuten Porvoon taidehalli (2022), Valokuvakeskus Nykyaika (2021), MuuKaapeli (2018) ja Street Level Photoworks, Glasgow (2016). Hokkasen töitä on yksityisten kokoelmien lisäksi Turun kaupunginmuseon ja valtion taideteostoimikunnan kokoelmissa.

Suomen valokuvataiteen museossa on meneillään Masters of Arts -näyttely, jossa on esillä Mari Hokkasen uusimpia töitä parhaillaan tekeillä olevasta sarjasta. Näyttely on auki 12.3. saakka.

Marin esitys sai aikaan vilkkaan keskustelun. Hänen tuotantoaan voi nähdä myös verkossa marihokkanen.com.

KUVAKILPAILU

Maaliskuun peruskilpailun kuvateema oli ”Surrealistinen kuva”. Kilpailussa voi kerryttää Vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Illan esiintyjä arvioi ja kommentoi kuvia, ja osallistujat ja yleisö keskustelivat kuvista.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Kameraseuran jäsenet enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja. Kuvankäsittely ja manipulointi oli vapaa.

Tulokset:
1. sija – Juhani Visavuori ”Kalakeittoainekset” (3p.)
2. sija – Eila Lassus ”State of mind” (2 p.)
3. sija – Seppo Tuomaala ”Tribute to watermelon” (1 p.)

Katso kuvat galleriasta.

Kerhotoimihenkilöinä olivat Olli-Philippe Lautenbacher ja Paula Lehtimäki.

Alkaa: 09.03.2023 - 18:00
Loppuu: 09.03.2023 - 21:00