Teema lokakuussa

Teeman lokakuun kerhoilta oli torstaina 14.10.2021 klo 18. Kokoonnuimme edelleen virtuaalisesti Teams-ohjelman kautta.

ESIINTYJÄ

Illan vieraamme oli Johanna Rotko / @yeastograms / BIO ART LAB, jonka esitys hiivagrammeista sekä kuvina että filosofiana kuvien taustalla oli todella mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä.

Johanna Rotko on kuvataiteilija joka työskentee elävien materiaalien, pääasiassa erilaisten hiivojen kanssa. Hiivagrammitekniikkaan hän tutustui Biotaiteen seuran ja Pavillon_35-taiteilijakollektiivin järjestämässä työpajassa vuonna 2013 ja on työskennellyt hiivakuvien parissa siitä lähtien.

Hiivakuvat eli hiivagrammit on valokuvaustekniikka jossa tehdään kuvia eri hiivalajien, kasvualustojen, rasterikuvien ja UV-valojen avulla. Hiivakuvissa kasvaa erilaisia mikrobeja eli hiivoja, bakteereja, homeita, sieniä, rihmastoja ja paljon tunnistamattomia lajeja. Rotko valokuvaa hiivakuvien monimuotoista muutosta säännöllisesti niiden olemassaolon ajan. Hiilen kierrättäjät eli homeet tulevat pääosaan hiivakuvien ikääntyessä. Mikrobi- ja hiivalajien ja muiden olioiden nostaminen esiin valokuvateoksissa korostaa monimuotoista, kompleksista ja hallitsematonta ympäristöämme.
Lisätietoa: www.hiivagrammi.fi

KUVAKILPAILU

Lokakuun kuvakilpailun teema oli ”Sivullisuus”.

Kilpailuun voivat osallistua Helsingin Kameraseuran jäsenet enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja. Kuvankäsittely ja manipulointi vapaa.

Teeman kuvakilpailun pisteet kerryttävät Kameraseuran vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Palkitut ja kunniamaininnan saaneet kuvat näet Teeman nettigalleriassa.

Kilpailuun osallistui 10 kuvaajaa, jotka lähettivät yhteensä 24 yksittäiskuvaa, 1 kuvaparin ja 1 kolmen kuvan sarjan. .Johanna Rotko valitsi voittajiksi seuraavat kuvat:

1. sija (3 p.) Matti Autio: Rohkeasti mukaan vaan
2. sija (2 p.) Eija Visavuori: Kolmen kopla
3. sija (1 p.) Jukka Toivio: kuvapari Naiset ne juoruaa ja Miehet ne juoruaa

Kunniamaininta – Olli Philippe Latenbacher: Sivullinen
Kunniamaininta – Marit Henriksson: Vailla tarkoitsta
Kunniamaininta – Olli Philippe Lautenbacher: kuvasarja Satamakaupngin kaiho

MUU OHJELMA

Katsottiin Kruununhaan kuvausretken kuvat.

Kerhoiltaan osallistui vieraan lisäksi 14 kameraseuralaista.

Terveisin kerhotoimihenkilöt Paula Lehtimäki ja Eija Visavuori

Artikkelikuva: Johanna Rotko Kuvajainen (Depiction)
Digitaalinen tiedosto.
Valotus pvm: 12.-14.11.2020 / Valokuvattu: 24.11.2020