Kerho: Teema

Joulukuun Teema

Teeman joulukuun vieraaksi saapui valokuvataiteilija Pekka Niittyvirta, jonka   Monsters, Dark Mills and Angels-näyttelytrilogia oli Valokuvagalleria Hippolytessä 25.10. – 18.11.2018.

Pekka Niittyvirta (s. 1974, Helsinki) työskentelee installaation, valokuvauksen, videon ja muiden kuvatekniikoiden risteyksessä ylittäen raja-aitoja kokeellisen, käsitteellisen ja dokumentaarisen työskentelyn välillä. Useiden esteettisesti ja sisällöllisesti eroavien projektien kautta Niittyvirta tarkastelee kriittisesti sosiaalisesti rakentuneita todellisuuksiamme.

Vuodesta 1999 Niittyvirran teoksia on ollut esillä sekä Suomessa että ulkomailla, yksityis- ja yhteisnäyttelyissä. Hänet on valittu Fotofinlandia-finalistiksi vuosina 2004, 2006, 2014 ja 2016. Suomen ympäristötaiteen palkinnon Niittyvirta voitti vuonna 2014. Niittyvirran teoksia löytyy mm. Kiasman, Serlachius-museoiden, HAM:n (Helsingin kaupungin taidemuseon), Pro Artibuksen, The Palestine Museumin, Suomen Taideyhdistyksen ja Valtion taidekokoelmien kokoelmista.

Helsingin Sanomissa 9.11.2018 julkaistussa artikkelissa kulttuuritoimittaja Timo Valjakka kirjoitti Niittyvirran näyttelystä mm. näin: Pekka Niittyvirta (s. 1974) kuuluu kiinnostavimpiin Suomessa tällä hetkellä työskenteleviin valokuvataiteilijoihin. Hän lähestyy tämän ajan ristiriitaista ja pirstaleista informaatiotodellisuutta yhdistämällä esittämisen tapoja dokumentaarisesta valokuvasta abstraktiin ja edelleen esineelliseen, eräänlaiseen valokuvan ja veistoksen hybridiin.

Kuvakilpailun teema oli Vandalismi, ja siihen osallistui viisi kuvaajaa yhteensä viidellätoista vedoksella. Pekka Niittyvirta pyysi jokaista kuvaajaa taustoittamaan kuvaansa, mikä siinä kuvaajan mielestä edusti vandalismia. Pohdimme yhdessä vandalismin käsitettä. Vasta kuvaajien omien kommenttien jälkeen Pekka antoi laajasti omat arvionsa ja valitsi voittajat:

Risto Ranta: Säröt (jaettu 1. sija, 2 p.)
Juhani Visavuori: Bussipysäkki ja ostari (jaettu 1. sija, 2 p.)
Eija Visavuori: Sillan alla (jaettu 2. sija, 1 p.)
Vesa Jakkula: Yellow Submarine (jaettu 2. sija, 1 p.)

Koko syyskauden parhaiten kuvakilpailussa menestyi Vesa Jakkula (6 p.), toiseksi tuli Juhani Visavuori (5 p.), kolmantena olivat Eija Visavuori (3 p.) ja Dorothée Liikanen (3 p.), neljäntenä Risto Ranta (2 p.) ja yhden pisteet saivat Niilo Anttonen, Marit Henriksson, Paula Lehtimäki, Antti Sorva ja Tapani Vesterinen.

Kevään 2019 teemoiksi valittiin:

Tammikuu 10.1. – Selfie
Helmikuu 14.2. – Tiet ja kadut
Maaliskuu 14.3. – Voi helvetti tätä elämää..!
Huhtikuu 11.4. – Puu
Toukokuu 9.5. – Kuvausretki, kohde ja aika ilmoitetaan myöhemmin

Suomen kameraseurojen liiton syksyn teemanäyttelyn aihe on Tila. Sitä silmällä pitäen järjestämme Teemassa kevään aikana samasta aiheesta harjoituskierroksen digitaalisena. Tarkempia tietoja myöhemmin.

Vuoden 2019 kerhotoimihenkilöiksi valittiin Auli Kaartinen, Paula Lehtimäki, Katja Virolainen ja Adam Oszaczky.

Iltaan osallistui yksitoista jäsentä.

Artikkelikuva: Pekka Niittyvirta Red Fall

Alkaa: 13.12.2018 - 18:00