Teema joulukuussa 2022

KUVA: Hannu Iso-Oja

Teema kokoontui joulukuun kerhoiltaan 8.12.2022 klo 18 Kameraseuran Kamera-galleriaan osoitteeseen Eerikinkatu 46. Tapahtuma oli avoin kaikille Kameraseuran jäsenille. Joulukuun kerhoillassa oli läsnä n. 15 jäsentä.

ESIINTYJÄ

Joulukuussa Teemaan saapui vieraaksi Hannu Iso-Oja. Hän näytti kuvaajauransa varrelta sekä harrastuksena että työtehtävinä valmistuneita usean eri genren digikuvia ja vedoksia.

KUVAKILPAILU

Joulukuun peruskilpailun kuvateema oli ”Ajan patina”. Kilpailussa voi kerryttää Vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Illan esiintyjä arvioi ja kommentoi kuvia, ja osallistujat ja yleisö keskustelivat kuvista.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Kameraseuran jäsenet enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja. Kuvankäsittely ja manipulointi oli vapaa. Kuvatiedostojen suositeltava koko oli noin 3840 x 2160 pikseliä. Suositeltava väriavaruus on sRGB. Kilpailussa noudatettiin Kameraseuran kilpailusääntöjä.

”Ajan patina” -kuvakilpaan osallistui 14 kuvaajaa lähettämällä yhteensä 40 yksittäiskuvaa ja 1 kolmen kuvan sarjan. Kuvat arvioi Hannu Iso-Oja.

1. sija (2 p.) Vesa Greis: Kultainen nuoruus
2. sija (1 p.) Marit Henriksson: Takapiha Kalliossa, Jorma Ojama: Odottaa kunnostusta, Jorma Ojama: Valo katolta, Eija Visavuori: Symbolit

Palkitut kuvat näet Kameraseuran/Teeman nettigalleriassa.

MUU OHJELMA

Kerhotoimihenkilöitten valinta. Uusia kerhotoimihenkilöitä ei ilmoittautunut, joten Olli-Philippe Lautenbacher ja Paula Lehtimäki jatkavat vuonna 2023.

Kuvateemat kevätkaudelle 2023. Jäseniltä tulleista ehdotuksista valittiin kevään 2023 aiheiksi seuraavat

• vanhaan tyyliin (piktorialismi)
  • low-key / high-key kuvapari
  • surrealistinen kuva
  • jonkun kunniaksi (tribute to…)
  • kaupunkitila

Vuoden 2022 aikana eniten Teemassa kilpailupisteitä saavuttaneet:

Marit Henriksson – 10 pistettä
Olli Philippe Lautenbacher – 9 pistettä
Juhani Visavuori – 5 pistettä

Pisteitä saivat myös (aakkosittain) Matti Autio, Vesa Greis, Vesa Jakkula, Klaus Kannas, Jukka Kuusela, Eila Lassus, Jorma Ojama, Tiina Pohjanpelto, Eija Visavuori, joista osa sai lisäksi kunniamainintoja.

Lämpimät onnittelut voittajille ja pisteitä saaneille! Kiitokset kaikille kerhoiltoihin kuvillaan ja rakentavalla keskustelulla osallistuneille – te kaikki yhdessä teette Teeman!

Terveisin kerhotoimihenkilöt Olli-Philippe Lautenbacher ja Paula Lehtimäki. Kuvakilpailulähetykset osoitteella ks.teema@gmail.com, mutta muissa Teeman toimintaa koskevissa asioissa meihin saa yhteyden osoitteella teema@kameraseura.fi.

Alkaa: 08.12.2022 - 18:00
Loppuu: 08.12.2022 - 21:00