Teema helmikuussa – Tilt Shift -kuvaus

Artikkelikuva: Kimmo Lepistö  – Säätytalo

Teema 11.2.2021 klo 18. Koronapandemian vuoksi kokoonnuimme virtuaalisesti Teams-ohjelman kautta.

ESIINTYJÄ

Helmikuun kerhoillassa torstaina 11.2.2021 saimme tutustua Tilt Shift -kuvaukseen. Suomessa kuvaustekniikkaa ei juurikaan tunneta, mutta Teemaan vieraaksi lupautunut Kimmo Lepistö on maassamme alansa harvoja osaajia. Hänen Qwertyhead Films -yrityksensä on erikoistunut Tilt Shift -kuvaukseen sekä time- ja hyper-lapse-kuvaukseen.

Illan aikana Lepistö näytti omia kuviaan ja esitteli perusasioita Tilt Shift -kuvauksesta; millä hankinnoilla pääset alkuun ja miten syvennät osaamistasi.

Tilt Shift -kuvaus sopii erityisen hyvin arkkitehtuuri-, luonto-,  henkilö- ja tuotekuvauksiin, joten aiheesta löytyy jokaiselle kameraseuralaiselle uutta erilaista näkökulmaa omaan kiinnostuksen kohteeseen.

KUVAKILPAILU

Helmikuun kuvakilpailun aihe oli ”Talo”.

Kilpailuun voivat osallistua vain Helsingin Kameraseuran jäsenet.
Kilpailuun osallistuttiin enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja. Kuvankäsittely ja manipulointi vapaa. Teeman kuvakilpailun pisteet kerryttävät Kameraseuran vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Palkitut ja kunniamaininnan saaneet kuvat viedään Teeman nettigalleriaan.

Etäkokouksessa oli mukana 31 kameraseuralaista. Kilpailuun saapui 16 kuvaajalta 37 yksittäiskuvaa, 2 kuvaparia ja 1 sarja. Vieraana ollut Kimmo Lepistö valitsi  kilpailun parhaiksi seuraavat kuvat:

• Hanna Blomqvist: Ilta hämärtyy (2 p.)
  • Hanna Blomqvist: Aurinko luostarin välikadulla (1 p.)
  • Marit Henriksson: Uspenskin yö (1 p.)
  • Lauri Tiikasalo: Talo 3 (1 p.)
  • Juhani Visavuori: Väriläikkä (1 p.)

Koska kuvia oli ennätysmäärä, jaettiin kunniaminintoja tavallista enemmän:

• Sari Teräväinen: Naisten ja lasten kahvila
  • Sari Teräväinen: Kotona
  • Olli Philippe Lautenbacher: Erkkerin alla
  • Marit Henriksson: Lätäkköperspektiivi
  • Eija Visavuori: Talot
  • Sari Teräväinen: Palanut talo -sarjasta kuvat 4 ja 5, nettihalleriassa kuitenkin sarja kokonaisena

Teeman Teams-osallistujia 11.2.2021

Vetäjät: Paula Lehtimäki ja  Eija Visavuori
Sähköposti (muut asiat kuin kilpailukuvat): teema@kameraseura.fi

Alkaa: 11.02.2021 - 18:00
Loppuu: 11.02.2021 - 21:00