AV-ilta tammikuu 2020 – Kuvakäsikirjoitus – Hanna Råst

Vuoden ensimmäinen AV-ilta!

Vuonna 2020 AV-ilta kokoontuu kuun toisena keskiviikkona vuorotellen Tekniikkaillan kanssa.
Tekniikkaillan kanssa on yhteisesti sovittu, että:
vuonna 2020 AV-illat pidetään tammikuussa, huhtikuussa, toukokuussa, lokakuussa ja joulukuussa.
Tekniikkaillat puolestaan järjestetään helmikuussa, maaliskuussa, syyskuussa ja marraskuussa.
Kesä-, heinä- ja elokuun kerhot lomailevat.

Tammikuun AV-illassa valokuvataiteilija Hanna Råst kertoi miten tehdä kuvakäsikirjoitus ja millaisilla työkaluilla.

Alla Hannan neuvoja meille:

”Kuvakäsikirjoitus, tunnetaan myös nimellä storyboard tai kuvasuunnitelma on esitys, jossa video tai elokuva esitetään ikään kuin sarjakuvamaisena jatkumona. Klassinen kuvakäsikirjoitus on usein piirretty otos tai kohtaus kerrallaan ja sillä pyritään hahmottamaan visuaalista kokonaisuutta. Mitä yleensä näistä ilmenee, on esimerkiksi yleiskuva (esim. alkutilanne, tapahtumapaikka, henkilö(t) jne), kokokuva (keskittyy esim. yhteen henkilöön), puolikuva (esim. keskustelut, haastattelut) ja lähikuva (yksityiskohdat).
Yleisimmin kuvakäsikirjoitusta tehdään olemassa olevan tarinan tai käsikirjoitetun tarinan rinnalle. Tätä voi kuitenkin rikkoa: olen itse tehnyt esimerkiksi paljon kuvakäsikirjoitusta rinnakkain itse tarinaa tai videon runkoa kirjoittaessa tai rakentaessa. Tällöin kertomus ei tosin ole sisältänyt selkeää alkua, keskivaihetta tai loppua, jolloin avoin kerronnan muoto on ollut helpompaa kuljettaa kuvamateriaalin rinnalla.
Pohdi siis millaista videota teet: onko siinä selkeä rakenne vai onko se avoin? Jos selkeä, on myös kuvakäsikirjoituksen rakentaminen selkeänä ”sarjakuvana” loogisempaa.
Tämän lisäksi kuvakäsikirjoitus voi myös lähteä koostumaan valokuvista paikoista, joissa haluaa projektia toteuttaa. Joskus valokuvat voivat toimia tarinan kirjoittamisen lähtökohtina. Koosta tällöin yhtälailla sarjakuvamaisesti ruutuja valokuvista, joiden rinnalle kirjoitat tarinaa, huomioita yms. Esimerkkeinä Chris Markerin La Jetee (Kiitorata) ja Sans Soleil (Vailla aurinkoa).

Ennakkotehtävä tammikuulle oli ”Muisto, mutta kenen?” Maksimipituus 3 minuuttia.

Katsoimme seuraavat AV-ohjelmat: ”Muisto, mutta kenen?: Jukka Toivio x3, Hannu Lehto, Satu Posti, Jussi Jyvälahti. Elsa-tädin vintillä, Tiina Pohjanpelto. Syksyisessä metsässä, Hannu Lehto. Ahma Uuronlammella, Rauno Pohjonen. Uni, Hannu Lehto.

Paikalla oli 23 jäsentä.

Lisäksi Hanna antoi meille ennakkotehtävät muihinkin vuoden 2020 AV-iltoihin!

Huhtikuu 8.4. Klo 18:00 – Takaperin
Klassisessa tarinankerronnassa on usein aina alku, keskivaihe ja loppu. Rakenna videoteos, jossa klassinen tarinankerronta menee toisinpäin: eli tarina alkaa lopusta ja peruuttaa alkuun. Silloin ”alku” voi olla siis tarinan loppusummaus, tilanne tai jokin käännekohta tai oivallus. Esimerkkinä elokuvat Michel Gondryn Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Tahraton mieli) ja Christopher
Nolanin Memento.

Toukokuu 13.5. Klo 18.00 – Tajunnanvirtaa!
Heittäydy videon tekoon ilman päämäärää! Kuvaa spontaanisti materiaalia ja koosta kuvatusta materiaalista uusi video kokonaisuus. Pyri nimenomaan irroittautumaan klassisesta tarinankerronnasta ja hyväksy, ettei videossa ole alkua eikä loppua. Tajunnanvirta voi olla nopeaa (useita kuvia, leikkauksia) tai hidasta (esimerkiksi lopulta vain yhtä videokuvaa tai muutamaa yhdistävä) liikkuvaa kuvaa. Voit halutessasi kirjoittaa/ tehdä äänen rinnalle, joka tukee ”ajatusten juoksua”. Esimerkiksi elokuvat Andrei Tarkovskin Peili ja David Lynchin Inland Empire (myös Twin Peaks tv-sarjan kolmas tuotantokausi, jakso 8).

Lokakuu 14.10. Klo 18:00 – Paikan tuntu
Lähde toteuttamaan videoteosta, joka saa inspiraationsa jostain tietystä paikasta. Se voi siis sijoittua johonkin sinulle tärkeään paikkaan, johon haluat luoda joko fiktiivisen tai todellisen kertomuksen, mutta paikka voi olla myöskin jokin sinulle vieras tai sinua askarruttava tila. Esimerkiksi vaikka jättömaa tai kaatopaikka. Pohdi miten saat etenkin paikan tunnun ja sillä ominaiset piirteet korostettua ja näkyviin videossasi. Esimerkiksi Werner Herzogin Encounters at the end of the world, Villi Pohjola tv-sarja ja Michael Haneken Valkoinen nauha.

Joulukuu 9.12. Klo 18:00 – Hitaus
Haasta itsesi hitaaseen tarinankerrontaan kuvaamalla staattista kuvamateriaalia. Pohdi voisiko kaiken kuvata yhdellä pitkällä otoksella, tai niin, että kamera on paikoillaan ja nauhoittaa ”staattista näkymää” jossa tapahtuu jotain. Älä siis pyri tekemään tarinaa leikkaamalla, vaan sillä mitä kuvassa on ja tapahtuu ja näkyy/ ei näy. Esimerkkeinä Roy Anderssonin elokuvat Sinä Elävä (Du Levande) ja Toisen kerroksen lauluja (Sånger från andra våningen), sekä Andrei Tarkovskin Nostalghia.

Alkaa: 08.01.2020 - 18:00
Loppuu: 08.01.2020 - 21:00