Nuorten valokuvauskilpailusta menestystä

Kuva: Yu Yuen teos Memory 02 (phantom) (2021)

Kameraseuran nuorisojäsenet ovat saaneet menestystä nuorille järjestetystä valokuvauskilpailusta.

Osana Helsinki Darkroom Festivalia järjestetty Nuorten valokuvauskilpailu 2022 on tullut päätökseensä. Yhteistyössä Suomen valokuvataiteen museon kanssa, ja Suomen Kulttuurirahaston tuella järjestetty kilpailu oli avoin kaikille Suomessa asuville 16–20 vuotiaille.

Valokuvauskilpailuun osallistuttiin kymmenen kuvan portfoliolla sekä omasta työskentelystä kertovalla tekstillä. Näissä teksteissä korostuivat valokuvan tekemisen henkilökohtaisuus, mutta toisaalta myös vapaus, vastuu ja väistämätön poliittisuus.

Kilpailun tuomareina toimivat Suomen valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka, valokuvataiteilija ja Helsinki Darkroom Festivalin taiteellinen johtaja Natalia Kopkina ja valokuvaaja Milja Laakso Valokuvataiteen museon Photofuss -nuortenryhmästä.

Nuorten valokuvauskilpailu 2022 finalistit ovat Seela Joensuu sekä Kameraseuran jäsenet Joonas Kokkonen ja Yu Yue.

Kuten vanha sanonta kuuluu, se mitä näet, on se mitä ajattelet. Vangitsemalla ulkomaailmaa tallennan samalla sisäistä maailmaani. Tällä hetkellä yritän käyttää valokuvausta välineenä ilmaista ajatuksiani, tunteitani ja omaa näkökulmaani,” kertoo Yu Yue omasta työskentelystään.

Olen kuvannut filmille muutaman vuoden, ja noin puolen vuoden ajan opetellut pimiötyöskentelyä. Saan filmistä otteen. Ihan konkreettisen otteen. Filmi on käsin kosketeltavaa, elävää ja haurasta. Sekä prosessi että itse kuvan laatu. Filmikuva hengittää helpommin, ei jämähdä samalla tavalla kuin digitaalinen. Filmin kanssa työskennellessäni tulee sellainen olo, että tässä tehdään taidetta. Omin pikku kätösin veistän kuvia. Minulle se myös alitajuntaisesti validoi tekemistäni taiteeksi. Pimiössä valokuvat heräävät henkiin, tulevat kolmiulotteisiksi ja fyysisiksi esineiksi. Ei vain nolliksi ja ykkösiksi. Filmin kanssa täytyy malttaa, olla kärsivällinen ja rauhoittua tilanteeseen. Voi laskeutua muun maailman kiireestä omaan kuplaan,” kertoo Joonas Kokkonen kuvaillessaan omaa suhdettaan analogiseen valokuvaukseen.”

Paljon onnea voittajille!

Joonas Kokkosen teos Lottamainen maisema (2021)

Lähde: ePress