Suurpalkinto 2024

Vedokset viimeistään to 3.10.

Kameraseuran vanhin kilpailu on seuran perustajajäsenen Olli E. Lampénin muistoksi 1936 perustettu kiertopalkinto Suurpalkintokilpailu. Kyseessä on seuran arvostetuin kilpailu, joka edustaa vaativuudellaan valokuvakilpailujen aatelia.

Voittajan nimi kaiverretaan Suurpalkintotarjottimeen. Korkeintaan kaksi muuta yksittäistä kuvaa, jotka eivät sisälly voittajakokoelmaan, voidaan palkita. Pisteitä kilpailussa voidaan jakaa seuraavasti: Voittaja saa 12 pistettä, muut palkinnot 4 pistettä. Saadut pisteet huomioidaan Vuoden kuvaaja -laskennassa.

Suurpalkinnon kolme kertaa voittanut saa Kameraseuran mestarin (KSM) arvon ja kultaisen mestarimerkin.

Kaikissa Kameraseuran vuoden 2024 kilpailussa palkitut saavat myös oikeuden tuoda kuviaan esille helmikuussa 2025 Galleria Westissä järjestettävään Kameraseuran vuosinäyttelyyn.

OSALLISTUMINEN

Kameraseuran Suurpalkintokilpailuun osallistutaan yhdellä viiden vedoksen kokoelmalla. Kuvien tulee ilmentää kuvaajan monipuolista valokuvauksen osaamista. Myös aiemmin seuran muissa kuin suurpalkintokilpailuissa palkituilla tai pisteitä saaneilla kuvilla voi kilpailla.

Kameraseuran mestarin arvon kolmella voitolla jo aiemmin saanut ei voi enää osallistua kilpailuun.

Kilpailuun osallistuvat vedoskuvat tulee toimittaa viimeistään torstaina 3.10.2024 Kameraseuran kerhotilaan Kaapelitehtaalla (Tallberginkatu 1 B, 4. krs, huone 423). Toimitus onnistuu parhaiten kerhoiltoina, mutta voit myös pyytää jäsenpalvelusta ovikoodin haluamaasi ajankohtaan.

Mikäli lähetät vedokset postitse, on postitusosoite: Kameraseura ry / Suurpalkintokilpailu, Tallberginkatu 1 C 81, 00180 Helsinki. Lähetyksen on oltava perillä 3.10., jotta se ehtii mukaan kilpailuun.

VIIDEN VEDOKSEN KOKOELMA

Kilpailuun osallistutaan yhdellä viiden vedoksen kokoelmalla, joka ei ole sarja. Kuvien tulee ilmentää kuvaajan monipuolista valokuvauksen osaamista.

Kokoelman kuvat ovat aiheiltaan tai muutoin käsittelytavoiltaan erilaisia keskenään.

Vedoksen taakse merkitään teoksen nimi ja kuvaajan nimi tai nimimerkki sekä kuvaajan sähköpostiosoite. Jos nimimerkkiä käytetään, mukaan liitetään kuvaajan nimi ja sähköpostiosoite suljetussa kirjekuoressa.

Tarvittaessa voi mukaan liittää ns. layoutin, josta selviää kuvien esitysjärjestys. Jos kuvaaja haluaa ilmaista teoksen taustaa ja tarkoitusta enemmän kuin pelkin kuvin tai niiden nimin, hän voi liittää teokseen korkeintaan 20 sanan pituisen selostustekstin, vedoksista erillisellä arkilla. Arkista on käytävä ilmi, mitä teosta selostus koskee.

Vedosten maksimikoko on 40 x 50 cm (tai pinta-alaltaan vastaava) mahdollisine kehyspahveineen. Mahdollinen pohjustus on sallittu. Kehyksiä, metalli, lasi tms. materiaaleja ei saa käyttää.

RAATI

Kilpailun arvioinnin suorittaa Kameraseuran ulkopuolinen valokuvauksen piirissä toimiva henkilö.

Arvioijan tehtävänä on valita kilpailun parhaat teokset. Kriteereinä hän käyttää mm. seuraavia (ei järjestyksessä): aiheen valinta ja käsittely, tekninen osaaminen, omaperäisyys, sommittelu, värien käyttö, taiteellisuus, kokonaisvaikutelma. Arvioijan tulos on lopullinen eikä siitä voi valittaa.

Jos kuvien taso parhaankaan kokonaisuuden osalta ei arvioijan mielestä vastaa kilpailun arvoa, hän voi päättää olla jakamatta suurpalkintoa.

Arviointitilaisuudessa (ennen tulosten julkistamista) kilpailusihteerin on tehtävä muistiinpanot, joista ilmenee ainakin tilaisuuden ajankohta, arvioijat, kilpailijoiden ja teosten lukumäärä, kilpailun tulokset ja julkistamistilaisuuden ajankohta.

Kaikille jäsenille vapaassa julkistamistilaisuudessa (kuukausikokouksessa) keskustellaan käytettävissä olevan ajan puitteissa ja mahdollisuuksien mukaan kilpailun kaikista teoksista. Keskustelu käydään arvioijan johdolla avoimesti ja kriittisesti mutta rakentavasti. Vasta keskustelun jälkeen arvioija (tai kilpailusihteeri) kertoo, mitkä teokset palkitaan.

KUVIEN SÄILYTTÄMINEN JA NOUTO

Seuralla on oikeus tallettaa ja julkaista palkittu teos korvauksetta seuran tiedotuskäyttöön (esim. some, esitteet, uutiskirje, Kamera-lehti) sekä seuran näyttelyissä ja vuosikirjassa ja nettigalleriassa. Kilpailuun osallistuja sitoutuu luovuttamaan teoksensa näihin tarkoituksiin. Muusta käytöstä on kuvaajan kanssa sovittava erikseen.

Osallistumalla kilpailuun kilpailija oikeuttaa Seuran ottamaan teoksen digitaalisen kopion seuran kuva-arkistoon. Kilpailija voi neuvotella Seuran kanssa vedoksensa säilyttämisestä seuran arkistossa. Seuralla on oikeus siirtää teosten säilytys- ja käyttöoikeus edelleen alan museolle tai vastaavalle.

Vedokset palautetaan kuvaajilleen kilpailun tulosten julkistamisen yhteydessä. Sen jälkeen ne voi noutaa seuran kokoustilasta kokousiltoina. Vedoksia säilytetään 2 kuukauden ajan, jonka jälkeen ne voidaan tuhota säilytystilan puutteessa.

Kilpailun tulokset julistetaan lokakuun kuukausikokouksessa 8.10.2024.

Näet aiempina vuosina palkittuja kokoelmia nettigalleriassamme.

Lue Kameraseuran kilpailusäännöt kokonaisuudessaan täältä.