Kilpailuista keskusteltua

Vietimme 13.2.2024 kuukausikokouksen iltaa keskustellen valokuvakilpailuista. Kerhotilassa kahvitarjoilujen äärelle oli tullut 8 jäsentä, linjoilla mukana oli 9 jäsentä.

Yki Hytönen alusti teemaa Kameraseura ry:n kilpailujen satavuotisella historialla, mitä suuria muutoksia vuosikymmeniin on mahtunut. Tämän jälkeen illan osallistujat kertoivat kukin omasta taustastaan – osa ei ollut vielä koskaan kilpaillut, osa oli jo kilpailemisen lopettaneita, osa edelleen kilpailuihin osallistuvia.

Miksi sitten kilpaillaan? Yhteinen näkemys oli, että seura tarjoaa kilpailuilla jokaiselle yhteisöllisyyttä ja mahdollisuuden oppia, kun kuvista saa jäsenistöltä ja erilaisilta raadeilta erilaista palautetta. Palautteesta oppivat myös he, joilla ei kilpailuissa omia kuvia ole.

Entä miksi ei kilpailla? Lopettamisen syynä useilla aiemmin kilpailleilla oli, että he olivat jo saaneet kilpailuissa menestymisen kautta riittävästi varmistusta sille, että omat kuvat ovat hyviä muidenkin mielestä. Muilla kyse oli enempi siitä, etteivät ole vielä saaneet aikaiseksi osallistua, ettei ehkä ole varmuutta säännöistä tai siitä, ovatko omat kuvat sellaisia, joilla voi kilpailla. Todettiin, että toisaalta somessa löytyy nykyään paljon eri teemoihin erikoistuneita yhteisöjä, joissa saa vastaavaa yhteisöllisyyttä, näkyvyyttä ja palautetta kuvilleen. Kaikki kutsuttiin tervetulleiksi Näyttelykuvaajiin, joiden tapaamisissa perehdytään kilpailemisen saloihin, myös liiton ja kansainvälisten kilpailujen osalta.

Raadeille esitettiin toiveeksi, että he antaisivat lyhyen analyysin kuvista – miten he näkevät kuvan, mitä hyvää ja toisaalta mitä kehitettävää kuvassa on. Puhuimme myös tulosten julkaisutilaisuuden keskustelevuudesta, joka kilpailusäännöissäkin mainitaan, että se olisi suositeltavaa, mutta toisaalta ajan rajallisuus todettiin ymmärrettäväksi. Toisaalta toivottiin, että myös jäsenistöstä jokainen oppisi sanomaan kuvista jotain – tätä esitettiin jopa joidenkin kerhoiltojen/kilpailujen teemaksi.

Vedoskuvien esittelystä ehdotettiin, että ne ladattaisiin etäosallistujien nähtäville myös tiedostoina, siinä missä ne muutoin ovat esillä kerhotilan pöydille levitettyinä. Gimbaali kiertävän kameran tukena sai myös kannatusta.

Seuracupin osallistumisaktiivisuuden lisäämisen todettiin vaativan selkeämpää ohjeistusta ja seuralaisilta toisaalta terästäytymistä ja perehtymistä siihen, millaisilla kuvilla nykyään kilpailuissa pärjää.

Elokuun Aita-näyttelyssä Galleria Westissä on tarkoitus esitellä laajalle yleisölle seuran toimintaa jäsenten kuvien avulla. Seura kustantaa kuvien tulostamisen. Osallistumisohjeet jäsenille kootaan eri kerhoilta helmikuun aikana julkaistavaksi. Tästä lisää myöhemmin näillä sivuilla ja kuun lopussa tulevassa uutisvahdissa.

Toimihenkilöiden kynät kirjasivat muistiin monia muitakin ideoita, joita illan aikana esitettiin kuvista palautteen saamiseksi. Ehkä tähänkin tekstiin saadaan vielä täydennystä mukana olleilta.