KURSSI – Kirsi MacKenzien maisemakuvaus 21.-22.10.

Kuva: Kirsi MacKenzie

Ajankohta: Lauantai 21.10. klo 11.00–20.00 ja sunnuntai 22.10.2023 klo 10.00–16.00

Paikka: Kameraseura ry:n toimitilat Kaapelitehtaalla, Tallberginkatu 1, B-porras, 4. krs, Helsinki sekä kuvausretki lähimaastoon.

Hinta: 148 euroa, Kameraseura ry:n ja SKsL:n jäsenet sekä Kamera-lehden kestotilaajat 125 euroa, alle 25-vuotiaat nuoret 74 euroa.

Kurssille otetaan korkeintaan 14 osallistujaa.

Ilmoittaudu ja maksa kurssimaksu etukäteen verkkokaupassa, jossa näet tarkemmat tiedot sekä onko kurssilla vielä tilaa:

ILMOITTAUDU KURSSILLE TÄÄLLÄ

KURSSIN SISÄLTÖ

Viikonloppuna opiskelemme maisemakuvausta luoviin ratkaisuihin innostaen. Kurssin tarkoitus on auttaa sinua kehittymään valokuvaajana ja samalla tarjota luontoelämyksiä inspiroivissa maisemissa. Teoriatuntien lisäksi osallistujat saavat kuvaustehtäviä ja kurssin jälkeen palautetta omista kuvistaan. Kurssi sopii kaikille, jotka hallitsevat kameran perustoiminnot.

Lauantain teoriajaksossa pääpaino on sommittelussa eli miten eri visuaaliset elementit kuten muoto, väri, liike ja linjat vaikuttavat kuvaan. Katsomme millä keinoin kuviin saa luotua kolmiulotteisuutta ja syvyyttä. Linjat ja värit antavat kuvalle rytmiä ja johdattelevat katsetta. Tulemme käsittelemään myös monia luovia tekniikoita, joiden avulla maisemakuviin ja lähikuviin voi saada maalauksellisuutta ja unenomaisuutta.

Lauantain kuvausretkikohde ilmoitetaan ennen kurssia sähköpostitse. Ota retkelle mukaan kamera varusteineen; jalusta on tärkeä. Kameran käyttöohje on myös hyväolla mukana. Kamerassa tulee olla jalustakierre ja aukon esivalinta taivalotuksenkäsisäätö. Käytössä ja lainaksi meillä tulee olemaan laadukkaita NiSin suotimia. Jos sinulla on omia suotimia, ota myös ne mukaan. Pukeutuminen ja eväät sään ja retkikohteen mukaan. Retkikohde on max 50 km etäisyydellä ja sinne siirrytään omilla autoilla (kimppakyydit). Sunnuntaina kuvaamme vielä lähimaastossa ja keskustelemme ja analysoimme yhdessä retkellä kuvattuja kuvia. Esittelen myös, miten käsittelen omia kuviani pääasiassa Lightroomissa, mutta myös muissakin kuvankäsittelyohjelmissa.

OPETTAJA

Kirsi MacKenzie

”Olen helsinkiläinen kieltenopettaja ja luontokuvaaja. Työssäni kieltenopettajana ahkeroin avatakseni opiskelijoiden kielikorvia, mutta vapaalla fokus siirtyy luonnonmuotoihin. Valmistuin valokuvaajaksi vuonna 2015 ja lopputyöni oli näyttelypohjoismaisista maisemista. Olen saavuttanut kuvillani menestystä niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä luontokuvakilpailuissa. Unenomaisissa maisemakuvissa haluan nostaa katseen kohteeksi luonnon kiehtovat muodot. Luova assosiointi on isossa roolissa. Kun kuvaan liittyy tarina, siitä tulee puhutteleva. Maisemakuvaaminen on haastavaa. Laajoista maisemista täytyy osata etsiä oleellinen ja löytää sommittelu, jonka avulla kuvasta tulee sekä dynaaminen että tasapainoinen. Kuvasta tulee välittyä myös tunnelma.”

Alkaa: 21.10.2023 - 11:00
Loppuu: 21.10.2023 - 20:00