Kevätnäyttely Maa

Kameraseuran kevätnäyttely ”Maa” toteutetaan Eerikinkadun Kamera-gallerian sijasta Galleria Westissä Kaapelitehtaalla 4. – 29.4.2019.

Olemme saaneet enemmän tilaa ja yleisökin pääsee vedoksia katsomaan. Vielä on runsaasti aikaa uusienkin teosten luomiseen. Avajaiset ovat näillä näkymin ke 3.4.19 klo 18. Seuraa vuodenvaihteen jälkeen tarkempia tietoja vedosten lähettämisestä.

KERTAUSTA OHJEISTA:

Kameraseura ry:n perinteisen keväisen vedosnäyttelyn  teemana vuonna 2016 oli ”Vesi”, v. 2017 ”Tuli”, ja v. 2018 ”Ilma” – kolme muinaisen kreikkalaisen maailmankuvan neljästä ”alkuaineesta”, joista kaiken olevaisen katsottiin koostuvan. Neljäs elementtihän oli ”Maa”. Se täydentääkin seuran kevätnäyttelyitten sarjan huhtikuussa 2019, nyt  Kameraseuran hallinnoimassa Galleria Westissä Kaapelitehtaalla huhtikuussa 2019.

Myös ”Maa” on mahdollista ja myös tarkoitus käsittää hyvin avarasti, paitsi konkreettisesti myös vertauskuvallisesti ja käsitteellisesti. ”Maa” voi tarkoittaa maisemia, multaa, kallioita, hiekkaa, kiviä, jne.– mutta ei pelkästään niitä.  Se on kaikkea, mikä maahan perustuu ja minkä maa mahdollistaa: painovoiman, kasvit, puut, maanviljelyksen ja puutarhanhoidon, kaivostoiminnan, lasten hiekkaleikit ja multa kynsien alla. Ja madot ja myyrät ja muut maaeliöt. Ja vertauskuvat: ”Maasta olet sinä tullut…” (hautaus). Ja ”mieli maassa”. ”Maaemo”. Jne. Keksit itse lisää! Päästä luova persoonallinen mielikuvituksesi valloilleen!

Jos haluat varmistaa kuvan merkityksen avautumisen, voit liittää kuvaan myös erillisen sanallisen selityksen tai taustoituksen, korkeintaan 20 sanaa (ks. seuran kilpailusäännöt).  Kuvien valitsija huomioi sen arvioinnissaan ja se tietysti myös esitetään, jos kuva tulee näyttelyyn.

Huomaa, ettei perinteisestä ”kilpailusta” ole suinkaan kyse. Niinpä kilpailupisteitäkään ei jaeta. Näyttelykuvat valitsee seuran ulkopuolinen alan arvostettu osaaja. Hän ei ensisijaisesti pyri ”parhaitten” yksittäisten kuvien kokoelmaan, vaan näyttelyyn, joka ilmentää teemaa avaran monipuolisesti ja yleisöä kiinnostavasti. Sellaiseen kokonaisuuteen ei paraskaan yksittäinen kilpailukuva välttämättä sovellu luontevasti. Toisaalta ”vaatimattomampikin” kuva voi täydentää kokonaisuutta mainiosti.

Aiemmin seuran näyttelyissä ja kilpailuissa nähtyjä kuvia, palkittujakin, voit myös tarjota. Monipuolisen materiaalin keräämiseksi voit tarjota peräti kuusi teosta. Teos voi sisältää useamman kuin yhden kuvan (ks. seuran ”kilpailusäännöt”, jotka tarkoittavat myös näyttelyohjeita).

Huomaa: Näyttely ei siis ole kuvatiedostoille. Vedosten pohjustuksineen ja mahdollisine paspiksineen on oltava valmiit sellaisinaan kehystettäviksi  seuran kehyskokoihin 40 x 50 cm tai 30 x 40 cm. Jos haluat käyttää jotakin muuta kehystä, sinun on se itse hankittava ja itse kehystettävä kuvasi, jos se valitaan näyttelyyn.

Seuran teemanäyttelyitten varhainen ennakkoinfo on ollut tarkoitettu antamaan sinulle aikaa kuvaamiseen, jotta sinun ei tarvitsisi turvautua pelkästään omien kuva-arkistojesi sattumalöydöksiin. Mutta älä lähetä vedoksiasi vielä, vaan pidä silmällä: tarkempia ohjeita tulee vuodenvaihteen jälkeen.