Helmikuun Teema

Helmikuun kerhoillassa vieraili Kuvatoimisto Vastavalo.fi:n vastaava tuottaja Mikko Paartola kertomassa, mitä kuvatoimistokuvaajan työsarkaan sisältyy. Kuvan tekniset vaatimukset, kalusto, hakusanoittaminen, millä aiheilla kysyntää, mitä kuvassa ei saa näkyä, hinnoittelu – kysymyksiä sateli niin, että hädin tuskin ehdittiin muutama aihepiirin kuva katsoa. Paartola lupasikin vierailla syyskaudella uudelleen, ja silloin näemme hänen omaa taiteellista tuotantoaan.

Paartola veti Teemaan ennätysmäärän osallistujia, yhteensä 28 jäsentä, joten kuvakilpailussakin oli mukana mukava saalis: 13 kuvaajaa yhteensä 35 kuvalla. Kilpailun aihe oli ”ikkunalla”.

Paartolan mukaan suurimmassa osassa teema näkyi hyvin, osassa oli muita valokuvallisia ansioita. Tuomari ei valinnut kuvia kuvatoimistosilmällä vaan oman taiteellisen mieltymyksensä mukaan. Oli tavattoman mielenkiintoista seurata, kun Paartola siirteli kuvia eri pinoihin: jatkoon/ehkä/ei jatkoon ja samalla ikäänkuin ääneen ajatteli lajitteluperusteensa, miksi kuva pääsi tai joutui mihinkin pinoon. Perusteellisen harkinnan jälkeen jatkoon-pinosta palkinnoille pääsi kuusi samanarvoista kuvaa:

Juhani Visavuori: Ratikassa (1 p.)
Paula Lehtimäki: Tähystyspaikalla (1 p.)
Paula Lehtimäki: Lukeva nuori (1 p.)
Paula Lehtimäki: Verhon takana (1 p.)
Sari Teräväinen: Kimppu (1 p.)
Sari Teräväinen: Verho (1 p.)

Katso palkitut kuvat Kameraseura/Teeman nettigalleriasta.

Alkaa: 08.02.2018 - 18:00
Loppuu: 08.02.2018 - 21:00