17.1. klo 18 Opintokerho

Illan aiheena on pikkusalaman käyttö, vieraana Kameraseuran Persona- ja Näyttelykuvaajien ryhmästä tuttu Petri Allekotte. Petri havainnollistaa pikkusalaman käyttömahdollisuuksia käytännössä: miten automatiikka toimii heijastettaessa valoa seinistä tai katosta, miten salamaa käytetään irrallaan kamerasta ja miten kahta erillistä pikkusalamaa voi käyttää luovasti ja helposti.

Pikkujouluissa ollut kuvaustehtävä osottautui hankalaksi tehtäväksi. Koska monet valittelivat ajan puutetta, päätimme katsoa kuvat tammikuussa vielä uudemman kerran.

Tehtävähän oli seuraavanlainen:
Katselimme muutamien kuvaajien kuvia ja mietimme joitakin pointteja heidän kuvistaan.
Esimerkkikuvaajina olivat Hannes Heikura, Jim Brandenburg, Ansel Adams, Garry Winogrand, Ju
ssi Aalto, Yousuf Karsh, August Sander, Nadar, Kurt Moser, Pentti Sammallahti, Robert Doisneau ja Juha Metso.

Valitse heistä tai ota käsittelyyn joku muu mieleinen kuvaaja, mieti millaista kuvaa hän on tehnyt ja kuvaa hänen tyylillään. Tuo nähtäväksi kolme kuvaa, jotka on tehty hänen tyyliään mukaillen.

Kameraseuran kerhoista Opintokerho on tarkoitettu sellaisille valokuvauksesta innostuneille, jotka kaipaavat ohjausta valokuvauksen perusteiden omaksumiseen. Kerhoilloissa käsitellään perusasioita toisinaan alkeista alkaen, toisinaan jotakin seikkaa syventäen. Tyhmää kysymystä ei ole, ja viisas osaa kysyä. Aina voi tulla vain kuuntelemaan ja katsomaan. Toivomme, että Opintokerhossa olisi kynnys niin matala, että myös aivan aloittelevat valokuvauksen harrastajat rohkenisivat tulla mukaan. Vaikka Opintokerhon ohjelma on suunnattu pääasiassa valokuvauksen aloittelijoille, myös pidemmälle edenneet ovat tervetulleita tapahtumiimme.
Opintokerho kokoontuu kesä- ja joulutaukoa lukuun ottamatta joka kuukauden kolmas tiistai klo 18.00. Tapaamisiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, ellei kutsussa sitä nimenomaan pyydetä.

Uusien ja kokemattomien kuvaajien lisäksi esitykset soveltuvat myös kertaukseksi hieman kokeneemmille. Nämä Opintokerhon esitykset ovat hyvin tiiviitä ja perusteellisemmin aiheita käsitellään Kameraseuran kursseilla

Lue lisää Opintokerhosta