Sari Teräväinen: Alfredon vuosi Suomessa

Alfredon-vuosi

Galgo-poika Alfredo, kutsumanimeltään Turpo, Aatu tai Turtsikka, saapui Suomeen 1.4. 2015. Adoptioprojekti kesti noin 5 kuukautta. Siihen sisältyi haastatteluja ja tarkka adoptiohakemuksen teko. Yhdistys, jonka kautta saimme Turpon, on Galgos del Fenix. Jännitystä riitti, kun lento Suomeen oli varattuna, ja kaikki Turpon paperit eivät olleet valmiina vielä pari päivää ennen lentoa. Onneksi kaikki kääntyi parhain päin. Turpo pääsi Madridin koneeseen ja lähtemään kohti Suomea. Minä, tyttäreni ja ystäväni kävimme hakemassa hänet Helsinki-Vantaan lentokentältä. Samalla lennolla tuli uuteen kotiin myös kolme muuta galgoa. Kentällä oli kaikilla iloiset ja odottavat tunnelmat. Kotona oli odottamassa kaksi saluki-koirakaveria. Jännitimme hieman ekaa kohtaamista uudessa kodissa. Kaikki sujui kuitenkin hyvin, ja ensimmäinen kohtaaminen uusien kavereiden kanssa onnistui.

Turpo on ollut alusta alkaen iloinen ja luottavainen koira. Sopeutuminen Suomeen meni kivuttomasti. Kaikki koiramme ovat tulleet keskenään hyvin toimeen ilman suurempia hankaluuksia. Turpo oli aikaisemmin Espanjassa jonkun metsästäjän koira, joka hylkäsi Turpon, äitinsä ja siskonsa koiratarhalle. Tätä pidetään hyvänä metsästäjänä, koska hän toi koirat tarhalle, eikä jättänyt jonnekin kaduille oman onnensa nojaan. Useat galgot vain hylätään jonnekin, jos he eivät ole pärjänneet metsästyskoirina, tai heistä ei sellaisia tule. Turpoa on kohdeltu hyvin, koska se ei pelkää ihmisiä. Hän on luottavainen, utelias ja yhteistyökykyinen koira. Turpo tykkää metsälenkeistä, missä pääsee juoksemaan kilpaa koirasiskojensa kanssa. Pihassa on myös kiva juosta ympäri tonttia täyttä vauhtia. Koirapuistossa olemme myös tavanneet muita Suomessa asuvia galgoja.

Kaikkiaan olemme olleet hyvin tyytyväisiä, että olemme voineet tarjota yhdelle kodittomalle rescue-koiralle loppuelämän kodin. Ehkä jonain päivänä, voimme vielä tarjota kodin toisellekkin kodittomalle koiralle.

Galgo espanol eli espanjanvinttikoira on yksi maailman huonoimmin kohdelluista koiraroduista. Joka vuosi Espanjassa syntyy tuhansia galgoja, pennutus on laajamittaista eikä sitä valvota lainkaan. Usein ja ainoastaan lupaavimmat pennut kasvatetaan. Galgoja käytetään pääasiassa metsästykseen ja jäniksenajoon.

Galgos del Fénix Ry on perustettu keväällä 2014 eläinlääkäri Tanja Hakkaraisen toimesta. Yhdistyksessä toimii pieni mutta motivoitunut ydinjoukko sekä tämän lisäksi joukko toimintaamme tukevia ihmisiä joiden sydäntä lähellä ovat Espanjan kaltoinkohdellut galgot.

Yhdistyksen tavoitteena on auttaa Espanjan galgoja erilaisin tavoin. Keskeisiä auttamistapojamme ovat tavara- ja rahalahjoitukset Espanjassa toimiville galgo-tarhoille, hyväntekeväisyystempaukset, galgojen tilanteesta tiedottaminen sekä galgojen adoptoinnit Suomeen toimien yhteistyössä paikallisten hyväntekeväisyysjärjestöjen ja -tarhojen kanssa. Nyt Suomeen on tuotu yhdistysen kautta lähes sata koiraa.