Valokuvanäyttely Läsnä!

Neljä valokuvaajaa kokoaa Galleria Westiin näyttelyn, jonka teemoissa heijastuu poikkeuksellisen ajan aiheuttama kääntyminen kohti luontoa, lähiympäristöä ja omaa itseä.

Valokuva on läsnäolon taidetta. Se saa alkunsa silloin, kun kuvaaja ja kohde jakavat yhteisen tilan ja ovat läsnä samaan aikaan. Valokuva on myös aikakone, joka tuo menneet hetket omaan aikaamme läsnäoleviksi ja kuljettaa niitä kohti tulevaa. Valokuva on kokemus, joka haluaa tulla jaetuksi, jäljeksi läsnäolosta, usein ainoaksi todisteeksi siitä, että jotakin joskus oli.

Neljä valokuvaajaa, kukin tahoillaan, läsnä kohteensa kanssa. Henna Lundenius on kuvannut lähiympäristössään vuoden 2020-21 lumisen talven kauneutta. Anna Kuokkanen on kuvannut erilaisten, erityisesti työelämän ulkopuolella olevien ihmisten elämää koronapandemian
aiheuttaman poikkeustilan aikana. Helena Perhonen on yhdistänyt valokuviinsa puolisonsa Harri Perhosen nopeilla vedoilla tehtyjä croqius-piirustuksia, jolloin valokuvan maisemaan on tullut näkijä ja kokija. Ari Helander kuvaa töissään tietä ulos vakavan sairauden aiheuttamasta
yksinäisyydestä.

Ryhmä muodostui kymmenen vuotta sitten näyttelytyöpajassa Helsingin Kameraseurassa. Yhdessä työskentely tuntui antoisalta, ja osa ryhmästä halusi jatkaa yhteistyötä. Aikaisemmat näyttelyt ovat olleet esillä eri puolilla Etelä-Suomea. Tämä on ryhmän kuudes näyttely.

Näyttely on esillä 2.–27.2.2022

Taiteilijatapaaminen sunnuntaina 6.2. klo 13–15 ja sunnuntaina 27.2. klo 15–17.

valokiila.webnode.fi

Alkaa: 02.02.2022 - 00:00