Teema toukokuussa

Kuva: Olli Philippe Lautenbacher ”Katseettomat – Dreaming of Blue Skies”

Teema 13.5.2021 klo 18. Koronapandemian vuoksi kokoonnuimme virtuaalisesti Teams-ohjelman kautta.

ESIINTYJÄ

Olli Philippe Lautenbacher on viime vuosina keskittynyt kuvaamaan Helsinkiä. Valokuvaaminen on hänestä mielekästä, sillä se on ‒ ainakin tiettyyn pisteeseen asti ‒ ihmisiä yhdistävä ilmaisukeino, eikä se korosta rajoja. Koska Olli on kääntämisen opettajana muuten miltei jatkuvasti tekemisissä juuri rajojen, erojen, vastakkainasettelujen, kontrastiivisuuden, vastaavuusongelmien yms. kanssa, on valokuvaaminen hänelle kuin hengähdystila. Esitelmässään Olli Philippe puhui inspiraationlähteistään ja hengenheimolaisuudesta omassa valokuvaamisessaan, ja miten nämä ovat ohjanneet hänen suosimiaan kuvaustekniikoita.

KUVAKILPAILU

Toukokuun kuvakilpailun aihe oli ”Tulevaisuus”.

Kilpailuun voi osallistua enintään kolmella (3) digitaalisella teoksella, joista yksi voi olla kuvapari tai kuvasarja. Kuvankäsittely ja manipulointi oli vapaa. JPEG (JPG)-kuvatiedostojen suositeltava koko on noin 3840 x 2160 pikseliä. Suositeltava väriavaruus on sRGB.

Anna kuvatiedostollesi nimi (Kuvaajan Nimi – Kuvan nimi.jpg) ja lähetä se osoitteella ks.teema@gmail.com viimeistään 10.5.2021. Kilpailun tuomari ei näe kuvaajien nimiä.

Teeman kuvakilpailun pisteet kerryttävät Kameraseuran vuoden kuvaaja -kilpailun pistesaldoa. Palkitut ja kunniamaininnan saaneet kuvat viedään Teeman nettigalleriaan.

Tulokset:

1. Tiina Pohjanpelto: A-JAT-TE-LEN SIIS O-LEN O-LE-MAS-SA (3 p.)
2. Lauri Tiikasalo: Huomisen tekijä (2 p.)
3. Eija Visavuori: Hygienia (1 p.)

Vesa Jakkula: Ihmisen jälkeen (kunniamaininta)
Hannu lehto: Me rakennetaan (kunniamaininta)
Juhani Visavuori: Puutarha (kunniamaininta)

MUU OHJELMA

Syyskuun teemana on ”Neste”, joka on myös Suomen Kameraseurojen Liiton (SKsL) syksyn teemakilpailun aihe. Muut syyskauden kuvateemat paljastetaan Teeman sivuilla kesäkuun aikana. Aiheita toivotaan ehdotettavaksi Teeman sähköpostiin teema@kameraseura.fi
Elokuun Aita-näyttelyssä Teemaa edustavat Marit Henriksson, Tiina Pohjanpelto, Juhani Visavuori ja Olli-Philippe Lautenbacher.

Terveisin kerhotoimihenkilöt Paula Lehtimäki ja Eija Visavuori
Sähköposti: (kilpailukuvat) ks.teema@gmail.com – (muut asiat) teema@kameraseura.fi

Alkaa: 13.05.2021 - 18:00
Loppuu: 13.05.2021 - 21:00