TEEMA JOULUKUUSSA

Teema 10.12.2020 klo 18. Koronapandemian vuoksi kokoonnuimme virtuaalisesti Teams-ohjelman kautta.

ESIINTYJÄ

Illan esiintyjä oli Helena Perhonen, jolla oli lokakuussa näyttely Kamera-galleriassa.  Hän taustoitti valokuvaustaan seuraavasti:

Olen harrastanut valokuvausta nuoruudestani lähtien, mutta tavoitteellisemmin viimeisen kymmenen vuoden ajan.

Olen tehnyt päivätyöni IT-alalla, valokuvaajana olen pääasiassa itseoppinut. Oman käsialan löytämisessä ovat minulle tärkeitä olleet Valokuvauksen perusopinnot sekä Kameraseuran, Luovan ja työväenopiston kurssit ja työpajat.  Innostavina opettajina matkan varrelta ovat jäänyt mieleen mm Liisa Söderlund, Milja Laurila, Tiina Puputti, Laura Nissinen, Marja Pirilä, Kirsi MacKenzie, Jussi Aalto ja Cristina Nuñez.

Enemmän kuin yhtä hienoa otosta olen pyrkinyt kuvaamaan jonkun teeman mukaista kokonaisuutta tai kertomaan jotain tarinaa. Näin kuvaamiseen on liittynyt uusiin asioihin ja uusiin ihmisiin ja heidän elämäänsä tutustumista. Kameran avulla olen päässyt lähelle – ihmisiä ja asioita.

Kuulun Valokiila nimiseen ryhmään (valokiila.webnode.fi), jonka mukana olen osallistunut neljään yhteisnäyttelyyn ja jonka puitteissa näyttelytoiminta edelleen jatkuu.

Pääasiassa otan kuvat käsivaralla ja luonnonvalolla. Kamerani on Sony ILCE-7RM3 ja useimmiten käytössäni ovat kiinteät  24mm, 35mm ja 50mm objektiivit.

helena-perhonen.com

KUVAKILPAILU

Joulukuun kuvakilpailun aihe oli ”Kivi”. Helena Perhonen valitsi voittajiksi seuraavat kuvat:

• Olli Philippe LautenbacherTähtiyö (2 p.)
  • Marit HenrikssonVeden muovaamat (1 p.)
  • Aku KarjalainenThe Rolling Stone (1 p.)
  • Olli Philippe Lautenbacher – Sielunmaisema (1 p.)
  • Eija VisavuoriVierivä kivi (1 p.)
  • Olli Philippe LautenbacherLumisade (kunniamaininta)

Palkitut ja kunniamaininnan saaneet kuvat vietiin Teeman nettigalleriaan kansioon Kivi.

Teeman syyskauden voittajat:

3 pistettä Marit Henriksson, Olli Philippe Lautenbacher, Sigbritt Näsman ja Tiina Pohjanpelto
2 pistettä Minna Frii ja Vesa Jakkula
1 piste Aku Karjalainen, Eija Visavuori

Teeman koko vuoden 2020 voittajat:

9 pistettä Sigbritt Näsman
6 pistettä Marit Henriksson
4 pistettä Vesa Jakkula, Tarja Vilmi, Minna Frii

Vuoden mittaan edellä mainittujen lisäksi pisteitä tai kunniamainintoja saivat Niilo Anttonen, Minna Frii, Marit Henriksson, Lea Horto, Olli Philippe Lautenbacher, Sigbritt Näsman, Tiina Pohjanpelto, Lauri Tiikasalo

MUU OHJELMA

Kevään kuvateemoiksi valittiin JUHLA, TALO, UNI, HUKASSA. Toukokuussa kuvausretki.

Auli Kaartinen on vetänyt Teema-kerhoa vuosikausia, mutta jää nyt pois vuoden alusta. Isot kiitokset Aulille pitkäaikaisesta työstä Kameraseuran ja Teeman hyväksi! Katja Virolainen on ollut tauolla, mutta toivottavasti palaa remmiin. Eija Visavuori ja Paula Lehtimäki jatkavat, mutta kaipaavat lisävahvistusta vuodelle 2021.  Jos sinua kiinnostaa Teeman kehittäminen, ilmoittaudu osoitteella ks.teema@gmail.com! Lähiaikoina toimimme edelleen etänä Teamsin kautta.

Hyvää joulua ja kuvauksellista vuotta 2021 toivottavat Auli Kaartinen, Paula Lehtimäki, Katja Virolainen ja Eija Visavuori

Artikkelikuva: Helena Perhonen ”Pelottaa, ei pelota. Aalto aallolta lähempänä.”

Alkaa: 10.12.2020 - 18:00
Loppuu: 10.12.2020 - 21:00