Marraskuun AV-ilta – Hanna Råst & kevään ennakkotehtävät

Marraskuun AV-ilta pidettiin 7.11.2022 Teams-kokouksena.

Vieraamme marraskuussa oli kuvataiteilija, taiteen maisteri Hanna Råst. Hanna kävi kanssamme läpi ensi kevään ennakkotehtävämme.

Lisäksi katsoimme seuraavat AV-ohjelmat:

AKK-2022, Hannu Lehto
Boulevard of broken dreams, Jarkko Antikainen
Haloo, Tiina Pohjanpelto
Mökkiprojekti, Jussi Jyvälahti
Päiväläisenpuisto Kaareva puu, Jari Mankinen
Varjot, Jussi Jyvälahti

TEAMSin kautta AV-iltaan osallistui 17 henkilöä.

Seuraava AV-ilta pidetään 11.1.2023.

Ennakkotehtävänä oli:

Takaperin
Klassisessa tarinankerronnassa on usein aina alku, keskivaihe ja loppu. Rakenna videoteos, jossa klassinen tarinankerronta menee toisinpäin: eli tarina alkaa lopusta ja peruuttaa alkuun. Silloin ”alku” voi olla siis tarinan loppusummaus, tilanne tai jokin käännekohta tai oivallus. Esimerkkinä elokuvat Michel Gondryn Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Tahraton mieli) ja Christopher Nolanin Memento.

Tajunnanvirtaa!
Heittäydy videon tekoon ilman päämäärää! Kuvaa spontaanisti materiaalia ja koosta kuvatusta materiaalista uusi video kokonaisuus. Pyri nimenomaan irroittautumaan klassisesta tarinankerronnasta ja hyväksy, ettei videossa ole alkua eikä loppua. Tajunnanvirta voi olla nopeaa (useita kuvia, leikkauksia) tai hidasta (esimerkiksi lopulta vain yhtä videokuvaa tai muutamaa yhdistävä) liikkuvaa kuvaa. Voit halutessasi kirjoittaa/ tehdä äänen rinnalle, joka tukee ”ajatusten juoksua”. Esimerkiksi elokuvat Andrei Tarkovskin Peili ja David Lynchin Inland Empire (myös Twin Peaks tv-sarjan kolmas tuotantokausi, jakso 8).

Paikan tuntu
Lähde toteuttamaan videoteosta, joka saa inspiraationsa jostain tietystä paikasta. Se voi siis sijoittua johonkin sinulle tärkeään paikkaan, johon haluat luoda joko fiktiivisen tai todellisen kertomuksen, mutta paikka voi olla myöskin jokin sinulle vieras tai sinua askarruttava tila. Esimerkiksi vaikka jättömaa tai kaatopaikka. Pohdi miten saat etenkin paikan tunnun ja sillä ominaiset piirteet korostettua ja näkyviin videossasi. Esimerkiksi Werner Herzogin Encounters at the end of the world, Villi Pohjola tv-sarja ja Michael Haneken Valkoinen nauha.

Hitaus
Haasta itsesi hitaaseen tarinankerrontaan kuvaamalla staattista kuvamateriaalia. Pohdi voisiko kaiken kuvata yhdellä pitkällä otoksella, tai niin, että kamera on paikoillaan ja nauhoittaa ”staattista näkymää” jossa tapahtuu jotain. Älä siis pyri tekemään tarinaa leikkaamalla, vaan sillä mitä kuvassa on ja tapahtuu ja näkyy/ ei näy. Esimerkkeinä Roy Anderssonin elokuvat Sinä Elävä (Du Levande) ja Toisen kerroksen lauluja (Sånger från andra våningen), sekä Andrei Tarkovskin Nostalghia.

Alkaa: 07.11.2022 - 18:00
Loppuu: 07.11.2022 - 21:00