Maisemakuvaajat lokakuussa

UHANALAINEN MAISEMA

Maisemakuvaajien lokakuun kokous 19.10.2022 kello 18 alkaen Eerikinkatu 46:ssa.

Vieraanamme on Tapio Heikkilä. Hän on koulutukseltaan biologi ja taiteen tohtori. Hän työskentelee ympäristöministeriössä ja vastaa siellä maisemansuojeluun ja –hoitoon liittyvistä asioista.

Heikkilä väitöstyö hyväksyttiin 2007 Taideteollisessa korkeakoulussa. Aiheena oli maisemien systemaattiseen ja dokumentaariseen valokuvaukseen liittyvät menetelmät otsikolla ”Visuaalinen maisemaseuranta – kulttuurimaiseman muutosten valokuvadokumentointi.

Tapio Heikkilä on työssään vastannut hankkeesta, jossa on päivitetty valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet (VAMA) ja tehty asiasta valtioneuvoston päätös.

Tapio Heikkilä esittelee mistä asiassa on kysymys, ja miten valokuvausta on mahdollista hyödyntää hallinnollisen työn välineenä.

Lähetä omia maisemakuvia teemaan liittyen:

Rakentaminen, hakkuut ym. aiheuttavat luontokatoa ja uhkaavat luonnonmaisemia. Kaupungeissa rakennetaan paljon ja maisema muuttuu koko ajan. Maaseudun autioituminen hävittää perinteisiä kulttuurimaisemia.

Dokumentit nykytilasta ovat yhä arvokkaampia tulevina vuosina.  Lähetä teemaan sopivia kuviasi (1-3 kpl). Mietti etukäteen kommentteja kuvistasi: mikä kuvassa näkyvää maisemaa tai luontoa muutoin uhkaa – tai mikä on jo toteutunut? Miten maisemaa voitaisiin hoitaa, uhkaa poistaa? Voit halutessasi kommentoida kuvia kokouksessa.

Kuvista pyritään järjestemään Kameraseura Galleria Westiin näyttely vuoden 2023 aikana. Kuviin voi liittää myös kommenttisi.

Linkki kuvien lähettämiseen tässä.

Myös muita maisemakuvia teeman ulkopuolelta voi lähettää 1-2 kpl.

Kun lataat kuvia portaaliin valitse ensin kategoria:

– Uhanalainen maisema
– Muut omat kuvat