LÄHIKURSSI – Katukuvaus 6.–12.9.

Ajankohta: PE 6.9. Pohjustus klo 17–20 (Kaapelitehdas).
LA 7.9. Kuvauskierros#1 klo 12–15 (HKI keskusta).
SU 8.9. Kuvauskierros#2 klo 12–15 (HKI keskusta).
TO 12.9. Palautetunti klo 17–22 (Kaapelitehdas).

Paikka: Kameraseura ry, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, B-porras, 4. krs, Helsinki sekä kuvausretket.

Hinta: 148 euroa, Kameraseura ry:n ja SKsL:n jäsenet sekä Kamera-lehden tilaajat 126 euroa, alle 25-vuotiaat nuoret 74 euroa.

Kurssille otetaan korkeintaan 14 osallistujaa.

ILMOITTAUDU KURSSILLE TÄÄLLÄ.

KURSSIN SISÄLTÖ

Katuvalokuvauskurssilla opitaan näkemään kadut tarinallisesti kohtauksina.
Valokuvauskierroksilla tehdään harjoituksia, jotka kehittävät osallistujan näkemystä löytää kaduilta sommitelmia, kohteita ja kuvauspaikkoja. Kurssin aikana kuvatuista kuvista annetaan lopuksi palautetta.

Kuvauskierrosten pohjustukseksi lajityypin historia käydään läpi tutustumalla vanhojen mestareiden tyyleihin. Kurssin tarkoituksena on inspiroida osallistujaa ilmaisemaan itseään lajityypin sisällä antamalla siihen mahdollistavat perusvalmiudet ja taustatiedot.

Työpaja soveltuu sekä vasta-alkajalle että kokeneemmalle kuvaajalle, joka on kiinnostunut saamaan uusia vivahteita kuvausharrastukseensa.

Kurssin aiheita:
• Katuvalokuvauksen historia
• Käytännön kuvausvinkkejä
• Mustavalkoinen vai väri?
• Sommitelma
• Tarinankerronta, tunnelman luonti ja dramaattinen jännite
• Visualisointi vs. hetkessä oleminen

Lisätiedot:
Kuvauskierroksille mukaan kamera, jossa on tyhjä muistikortti ja täysi akku. Sää vaikuttaa kuvauskierrosten reitteihin. Lähtökohtaisesti kuvaus tapahtuu PK-seudulla julkisilla paikoilla ulkoilmassa. Rajunilman sattuessa reitti mukautuu sisätiloihin. Pukeudu sääolosuhteiden mukaisesti – mukavat kävelykengät ja vesipullo on suositeltavaa ottaa mukaan.

Väline:
Digitaalinen järjestelmäkamera on ideaali. Perustaidot kuvankäsittelyohjelmassa,
esim. Photoshop tai Lightroom, olisi hyvä omata.

OPETTAJA

Oscar Wollsten

Oscar Wollsten (1988) on katu- ja muotokuvaukseen erikoistunut valokuvaaja, joka on koulutustaustaltaan elokuvaohjaaja. Wollsten tekee toimeksiantoja mm. A-lehdille, opettaa erilaisia valokuvauksen työpajoja ja kuvaa muotokuvia yksityisasiakkaille. Wollstenin dokumentaariseen projektiin perustunut ensimmäinen soolonäyttely ”Kohtaamisia” järjestettiin Kauppakeskus Redissä 2021–2022.

Alkaa: 06.09.2024 - 17:00
Loppuu: 06.09.2024 - 20:00