Vuoden 2023 1. AV-ilta – vieraana Anni Hanén

Vuoden 2023 1. AV-iltaa 1.2.2023!

Mietitkö ensimmäisen AV-ohjelman tekoa ja miten pääset siinä alkuun? Tule mukaan AV-iltaan kuulemaan lisää!

Vieraanamme oli valokuvataiteilija Anni Hanén, TaM.
Anni on kokenut valokuvauksen opettaja, mentori ja kuraattori. www.annihanen.com
Anni jakoi meille omia metodejaan luovan projektin koostamisessa ja seuraavassa kokouksessa tulemme jatkamaan samoissa tunnelmissa keskittyen erityisesti luovuuteen.

Katsoimme myös omat AV-ohjelmat, joita oli viisi kappaletta.

Amadeus, Jarkko Antikainen
Henkäys, Tiina Pohjanpelto
Lumisia päiviä, Hannu Lehto
Punainen, Jussi Jyvälahti
Väinön talot, Jukka Toivio

Läsnä etäkokouksessa oli 15 henkilöä.

Seuraava AV-ilta pidetään 8.3.2023.

Kuvataiteilija Hanna Råst, TaM www.hannarast.com antoi meille seuraavat ennakkotehtävät vuodelle 2023.

Voit tehdä halutessasi tuleviin kokouksiin AV-ohjelman yhden tai vaikka kaikkien ennakkotehtävien perusteella.

Metafora
Valitse jokin elementti symboloimaan jotain abstraktia asiaa, esimerkiksi iloa, menetystä, rakkautta, surua, häpeää, ujoutta, ahdistusta jne. Esimerkiksi surua voi edustaa mustiin pukeutunut henkilö, iloa keltainen auringonkukka (tai mitä tapahtuisi, jos tämän kääntäisi päälaelleen ja iloa edustaisi keltaisiin pukeutunut henkilö?!). Mieti siis myös ei niin ilmiselviä esimerkkejä. Toteuta av-teos, jossa rakennat tämän metaforan ympärille tarinan. Miten esimerkiksi suru ilmenee, missä se ilmenee, seuraako se, onko se suurena tai pienenä kuvassa jne.

Tulevaisuus
Kuvittele jonkinlainen tulevaisuuden utopia tai dystopia ja rakenna siihen pohjaten av-teos. Voit kuvitella näitä tulevaisuuksia myös tämän hetken tai menneen kautta: vierailla raunioilla, autiotalossa, tai vaikkapa jonkinlaisessa tulevaisuuden kuvaa edustavassa tilassa. Tästä esimerkkinä itä-Pasila, joka edustaa 70-luvun utopiaa kaupunkirakentamisesta. Voit myös penkoa arkistojasi ja pohtia millaisia toiveita ja haaveita niissä on havaittavissa suhteessa tulevaan, entä toteutuivatko ne? Vai elämmekö tällä hetkellä jonkinlaisessa dystopiassa tai utopiassa tietämättämme? Elokuva esimerkkinä Chris Markerin La Jetée (Kiitorata).

Viesti
Saat viestin. Onko se kirje, tekstiviesti, pulloposti, muistutusviesti, suullinen viesti, katseella tai muilla elein välitetty viesti? Mitä viestissä lukee, sanotaan, mitä se yrittää sinulle kertoa? Miten vastaat viestiin, reagoit, toimit? Ota yllä oleva alkuasetelmaksi ja tee sen pohjalta av-teos. Pohdi mistä aloitat: viestin vastaanottamisesta, lähetyksestä, viestin tekijästä? Kuinka tarina tästä etenee? Saako viesti koskaan vastausta? Mitä muita viestinnäntapoja on? Savumerkki, valomerkki, morsetus jne.

Lisähaaste:
Yhdistele kaikki kolme yllä olevaa tehtävää. Esimerkiksi: Tulevaisuudesta saapuu viesti, jossa suru ja ilo ovat vaihtaneet paikkaa. Iloitsemme menetystä, suremme saavutuksia.

Alkaa: 01.02.2023 - 18:00
Loppuu: 01.02.2023 - 21:00