K-Movien Vuosi 2016

Toukokuu 2016

Toukokuussa jalkaudumme kaupungille ja tapaamme elokuvateatteri Orionin aulassa viimeistään 18.45 ja käymme katsomasssa elokuvan Summer Place, joka alkaa kello 19.00 ja lippu kustantaa 6.50€.

tässä lainaus elokuvan esittelytekstistä –
”Summer Palacessa (2006) Lou Ye limittää toisiinsa kahden opiskelijan polveilevan rakkaustarinan sekä Tiananmenin aukion mielenosoitukset ja niiden väkivaltaisen lopettamisen 1989. Kyseessä on Kiinan lähihistorian merkittävimpiä sukupolvitarinoita, jossa valtaapitävien sietokykyä haarukoidaan niin politiikan kuin seksinkin saralla.”

Elokuvan jälkeen etsitään lähistöltä sopiva paikka, jossa voimme istahtaa hetkisen ja keskustella elokuvasta. Voisimme elokuvaa katsoessa juonen/tarinan lisäksi miettiä ainakin kuvausta ja ääniraitaa ja mitä hyvää niissä oli ja oliko jotain mitä olisi voinut tehdä toisin. Ja ei kun nautinnollista elokuva-iltaa.

MAALISKUU

Maaliskuussa K-Movien vieraana oli erityisesti dokumenttielokuviin keskittynyt Jouko Aaltonen, jonka ura elokuvien parissa on alkanut jo 70-luvun lopulla. Katsoimme aluksi alkua elokuvasta Taigan kansalaisia: Tuhat kotia Taigalla vuodelta 1992. Jouko kertoi paikallaolijoille työskentelyprosessista elokuvan parissa ja millaisia haasteita Siperian olosuhteet asettivat elokuvan tekoon. Tuhat kotia Taigalla oli trilogian ensimmäinen osa, jonka kuvaukset alkoivat Neuvostoliitossa ja loppuivat Venäjällä. K-Movielaisilla, joita oli tällä kertaa mukana 9 henkilöä, riitti keskusteltavaa ja kyseltävää Joukolta hyvinkin paljon ja pitkään. Tauon jälkeen katsoimme kerholaisten omia tuotoksia. Eddie näytti elokuvansa ”Peggy” ja ”Finlandia”, Hannulta nähtiin ”Raimo ja märkälevy” sekä Jukka Toiviolta ”Nose Work”, joista kuulimme kommentteja Joukolta ja vielä tämänkin jälkeen illan vieraamme jatkoi keskustelua innokaiken K-Movielaisten kanssa elokuvasta ja työstään sen parissa.

HELMIKUU

Aallon Elokuvan laitoksen proffa Timo Heinänen vieraili kokouksessamme 1.2.2016. Kuvassa Raid -elokuvan kässärin kopioita ihaitavaksi.
Aallon Elokuvan laitoksen professori Timo Heinänen vieraili kokouksessamme 1.2.2016. Kuvassa kopio Raid -elokuvan käsikirjoituksesta.

Helmikuun K-MOVIEEN oli kerääntynyt 10 henkilöä kuuntelemaan illan vierailija Aalto yliopiston professori Timo Heinäsen mielenkiintoista esitystä elokuvatuotannoista ja tarkemmin kävimme läpi kuvaajan roolia elokuvan teossa. Katsoimme Raid-elokuvan alkua, joka on yksi monista Timon töistä kuvaajana. Timo tutustutti K-MOVIELAISIA kuvaajan tehtäviin, alkaen kuvauspaikkojen metsästämisestä ja kuvakäsikirjoituksen piirtämisestä, kertoi muunmuassa mikä ero on kuvaajalla ja kameramiehellä, yhteistyöstä ohjaajan tai valaisijan kanssa. Valitettavasti meilläkin oli vain rajallinen aika ja saimme kuulla elokuvan teosta vain pienen pintaraapaisun.
Tauon jälkeen pääsimme ”omat videot” osuuteen, jonka aloitti Jyrki Vesa, YLE-Kioski palveluun tekemällään videolla Kauhavan vastaanottokeskuksesta. Tämän jälkeen Hannu Iso-Oja näytti samoissa maisemissa Puolistusvoimille tehdyn MEDEVAC – Lääkintäevakuointiharjoitus videon ja Hieno kesämökki, joka on myöskin tehty PV:lle. Lopuksi Eddie Iles esitti videonsa Zarkus Poussa and his party band, musiikki/dokumentti -kunnianosoitus vastikään edesmenneelle muusikolle.
Takaisin K-Movien etusivulle

TAMMIKUU

K-movie otti varaslähdön kevätkauteen kokoontumalla jo ennen loppiaista 4.1. Ilta aloitettiin 11 paikalla olijan voimin normaalista poiketen katselemalla ensin k-movielaisten omia videoita.
Jyrki Vesa esitti tuotantoaan kahdella videolla, joista ensinmäinen oli tehty Al Jazeeralle, kertoen ramadanin vietosta Suomen lapissa kesäaikaan ja toisen videon ”Tuoksuasiantuntija” oli tehty Parfymööri Max Perttulalle. Hossni Boudali muistutti, että videon tekeminen ei ole välttämättä välineistä kiinni, hän esitti älypyhelimella kuvaamansa ja editoiman ”Mecanic TV” videon sekä kertoi #haluanmaailman videokilpailusta, joka on tarkoitettu 13-19 vuotiaille. Hossni esitti kilpailussa pärjänneen ”Haluan Maailman”- musiikkivideon. Lopuksi Jouni Niemi esitti GoPro-kameroilla kuvaamiaan harrasteautoiluvideoita, offroadsuunnistuksesta ja ratapäiviltä vähän vauhdikkaanpaakin menoa.
Tauon jälkeen pääsimme illan varsinaiseen teemaan, kun videokuvaaja Petri Krook esitteli hänen tuotantoa ja  erityisesti ”Olen suomalainen”-laulun monikulttuurista versiota. Katsoimme esityksen, jonka jälkeen keskustelimme hyvinkin pitkään videon synnystä, tuotannosta ja yleensäkin millaisia asioita tuli prosessin aikana esiin ja myös millaista oli yhdistää neljän hyvinkin erilaisen kuvaajan jälki toimivaksi kokonaisuudeksi.
Linkki videoon: http://2point8.fi/#prettyPhoto[3425-Kansalaiset

Lauantaina 23.1. Eddie piti lyhyen työpajan halukkaille ja esitteli seuran koneille asennettua Pinnacle studio 18 ultimate videoeditointiohjelmaa. Paikalle oli saapunut 6 henkeä kuuntelemaan ja keskustelemaan ohjelmasta ja videoeditoinnista sekä tekemään pientä vertailua muihin jäsenten käytössä oleviin editoreihin.
Tulevaisuudessa on tarkoitus jatkaa lyhyitä työpajoja, joissa käymme lävitse videon tekemisen eri vaiheita.

Takaisin K-Movien etusivulle