Jarmo Jauhiainen: Suomalaiset legendat 2, 10-23.4.

”NUO ALKUPERÄISET TAITEEN SALOJEN ALKUASUKKAAT”

JARMO (JAMMU) JAUHIAINEN ON MONIULOTTEINEN IHMINEN, JOKA KANTAA OTTAEN NÄYTTELYSSÄÄN OHITTAA MUOTOKUVAN HISTORIAN TOTUTUN TAVAN JOSSA KESKILUOKKA MAALAUTTAA ITSENSÄ, KOHOTTAAKSEEN ASEMAANSA, STATUSTAAN, VALTAANSA.  PÄINVASTOIN, NYT KUVATUT TAITEILIJAT SAIVAT ITSE OHJAUTUA OMAAN ”TAIDEVALOKUVAAN”.

Taidemuotokuvien historia on leimallisesti ponnistautunut, jopa stigmatisoitunut eliitin, vallasväen, nousukkaiden tarpeista kohottaa itseään ja asemaansa. Vaan nyt toimittiin aivan toisin. Suurenmoiset ja laadustaan tunnustetut eri alojen taiteilijat näyttäytyivät itsenään tai niin kuin itse kukin halusivat olla linssin tallentamana, jopa leikillisyyteen ja itseironiaan asti kurottautuen.  Itseohjautuneisuuden metodi toimi ja siten syntyi arkisen välittömiä ”potretteja” lavealla pensselillä. Työrukkasena yhden lampun, yhden jakkaran, yhden taustafondin tekniikalla, askeesilla, mustavalkoisuudella, tyhjentyneisyyden draamalla syntyi antoisa näyttely.

Jammu tunnusomaisesti nytkin maalaa yhdellä varjolla, kuvattavien ehdoilla, karismalla, dialogilla, myötätunnolla. Linssin ”esineet” ottivat kopin ja jokainen hengessä mukana ollut hurmasi ja vastahurmaantui sessioista. Jammun ennakkopelot tunnettuja taiteilijoita kohtaan suli joka studion oven aukaisulla, kohtaamisella. Mies oli perustellusti aivan ”katoissa” jokaisen kuvaussetin jälkeen. Ovatko nämä teokset pelkästään muotokuvia? Eivät, nämä ovat hurmaavia läsnäoloja.

Näyttely on jo toinen kattaus jossa taiteilija tallentaa taiteilijakollegojensa alkuperäisyyttä, olemusta ja ”villin katseen auroja”. Kuten edellisessäkin näyttelyssä, kutsu kävi nytkin kolmellekymmenelle, eri taiteen aloja edustavalle mestarille. Joukkueessa on mukana elokuvaohjaajaa, kuvataiteilijaa, näyttelijää, jazzmuusikkoa, oopperalaulajaa, tulitaiteilijaa, kirjailijaa, rokkaria, runoilijaa. Kameran silmään lupautuivat mm: MAARIA WIRKKALA, RIITTA NELIMARKKA, PERTTU SAKSA, ERIK UDDSTRÖM, MEERI KOUTANIEMI, OUTI HEISKANEN, LAURA MALMIVAARA, MINNA KIVELÄ, MARITTA KUULA, OUTI PAKKANEN, MINNA TERVAMÄKI, TIMO TORIKKA, JUHA JOKELA, RAIMO GRÖNBERG, TIMO HEINO, ALI JAHANGIRI, ANGELIKA KLAAS, MARKUS NUMMI, OLLI OJAJÄRVI, TEHO MAJAMÄKI JA TERHI PANULA.

Helsinkiläinen Jarmo Jauhiainen (1969) on lahjakas, omaperäinen valokuvataiteilija, jolle taide on aito tarve, tahtotila ja myönteinen pakkomielle. Hänellä on takanaan lukuisia näyttelyitä, mm. Yksityisnäyttely Valokuvataiteen Museossa. Ylilahjakas kundi sai puberteetti-iässä koulukiusaajien infantiilin ja työteliään väkivallan, mitätöinnin osakseen. Seurauksena Jammu sairastui kokemastaan erilaistumattomaan skitsofreniaan vuonna 1991. Samoihin aikoihin kuntouttavassa hankkeessa, työharjoittelussaan Annantalon taidekeskuksen assauksissa hän jäi pimiön kehitealtaalla valokuvauksen selittämättömän lumon koukkuun. Olemassaololle palasi merkitys. Halu kuvata taiteilijoita, oppia heistä oli selviö. ”Voin palata heidän kauttaan, myötä siihen elämän rikkauteen jonka olin kerran menettänyt”.  Photographic impremo sum, kuvaan, siis olen.

Tämän kundin kaikenmoinen onnistuminen taiteilijana on myös vahva viesti kaikille koulukiusaajille.

Harri Kivi, kuvataiteilija ja näyttelyn kuraattori.

Avajaiset  torstaina 9. 4. 2015  klo 18.00–20.00

NÄYTTELYN SUOJELIJANA TAITEILIJAPROFESSORI JORMA UOTINEN
NÄYTTELYN AVAA KUVATAITEILIJA HARRI KIVI

Tarjoilua, musiikkia, Olli Ojajärvi, saksofoni.  Tervetuloa!

KAMERA-GALLERIA
LASTENKODINKUJA 1, 00180 HELSINKI. www.kameraseura.fi
Avoinna ti-to klo. 10.00-15.00.
Taiteilijatapaaminen to 23.4. klo 12.00-15.00.
Kaunis kiitos: Kameraseura

Suomalaiset_legendat_2_Nayttelyjuliste