Tekniikkaillan pidetyistä kokouksista 2016

30.11.2016 Sony-ilta yhteistyössä Studiovarustamo Oy:n kanssa

Sonyn edustaja Hannu-Pekka Lähdeaho sekä Sony Alpha Ambassador Mikael Kaplar kertoivat Sonyn uutuusmalleista. Tämän jälkeen Studiovarustamon Joonas Schwartzberg esitteli lyhyesti ”Capture One for Sony” -kuvankäsittelyohjelman toimintaa.

12.10.2016 kello 18.00 Tekniikkaillan vierailu JAS-kamerahuoltoon

Tutustuimme JAS Tekniikka OY:n kamerahuoltoon Helsingissä aiheina mm.

• kamerahuollon muutokset viime vuosikymmeninä, siirtymä hienomekaniikasta elektroniikkaan
  • kamerarunkojen AF-mikrosäätäminen (tarkennuksen hienosäätö)
  • kameroiden omatoiminen huoltaminen ja puhdistus.

11.5.2016 kello 18.00 360-asteen videon kuvaaminen

Timo Nässi kertoi 360-asteen videoiden kuvaamisesta ja kuvankäsittelystä sekä esitteli kuvaamiseen käytettyä kamerakalustoa. Katsoimme 3D-katselulaitteella videoita. Tilaisuus järjestettiin poikkeuksellisesti Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Haagan kampuksella.

Kuvakilpailun tulokset

1. Tiina Lähteenmäki: Böndet stadissa
  2. Jari Mankinen: Putkitaidetta
  3. Keijo Toivio: Ratkaiseva hetki

Kilpailuun otti osaa viisi kuvaajaa  yhteensä 11 kuvalla. Kiitos osallistumisesta ja onnittelut voittajille!
Kokoukseen osallistui 12 kameraseuralaista.

9.3.2016 Mobiililaitteiden sovellukset kuvaajan apuna

Kokouksessa esiteltiin useita erilaisia valokuvausta avustavia mobiililaitteiden (älypuhelin, tabletti) sovelluksia. Tällaisilla sovelluksilla (ohjelmat, applikaatiot, appsit) voi esimerkiksi muokata ja jakaa kuvia, laskea syvyysterävyysalueen, laskea tarvittavan ND-suotimen vahvuuden, tai sitten vaikka tarkistaa esimerkiksi kuun tai auringon aseman tiettynä ajanhetkenä tietyssä paikassa. Tilaisuudessa keskusteltiin esittäjien ja muidenkin kokoukseen osallistuneiden omista kokemuksista sovelluksista.

Ohjelmia esittelivät Antti Tuomela, Antti Tassberg, Juha Blomqvist ja Jari Mankinen. Lisäksi vinkkejä ohjelmista antoivat useat seuran jäsenet. Alla lista esitellyistä tai muuten mainituista sovelluksista, joista osa on yleiskäyttöisiä tai ei pelkästään valokuvaukseen liittyviä.

Mobiiliapplikaatioita Mobiilialustat (ei tarkistettu, voi olla virheitä)
Applikaatio Luokka Android iOS Windows muu/ netti
Kamera-lehti x
Snapseed edit x x
LunaSolCal moon, sun x x x
Tilt Calculator tilt/shift x ? ?
Adobe Photoshop Express edit, share x x x
Adobe Lightroom Mobile edit, share x x
Adobe mobile apps (Fix, Mix, …) edit +++ x x
PhotoPills plan +++ x
Fhotoroom edit, share + x x x
Foto_assistant DoF, ND, blue hour x
Wind Guru weather x x x x
Flickr Central share x
OneDrive share, BU x x x
Instagram share x x x
6tag edit x
OneNote x x x x
A Better Camera camera x
Kinemaster video edit x

Maaliskuun Kuvakilpailu

Kokouksen perinteisen kuvakilpailun teemalla ”Tekniikka” voiton vei Olli Laasanen kuvalla ”Hot Jazz”, toiseksi tuli Seppo Viljasen kuva ”Kuumaa ilmaa” ja kolmanneksi Rauno Pohjosen ”Madeiralainen vesikupla”. Onnea voittaijlle ja kiitos kaikille kilpailuun osallistumisesta. Kuvat arvosteltiin yleisöäänestyksellä ja tasainen kolmen kärki tuli yhden pisteen päähän toisistaan.

Hot Jazz, Olli Laasanen

Seppo Viljanen, Kuumaa ilmaa

Rauno Pohjonen, Madeiralainen vesikupla

Maaliskuun kokoukseen osallistui 16 henkilöä. Jatkossa Antti Tuomela lupautui liittymään tekniikkaillan vetäjätiimiin.

13.1.2016 Tethered capture – kameralla kuvaaminen tietokoneen kautta

Kokouksessa esiteltiin miten kameraa voi ohjata tietokoneen avulla ja siirtää kuvat suoraan tietokoneelle. Tietokoneen isolta näytöltä on tietyissä tilanteissa merkittävästi helpompi kuvata ja kuvat saa nopeasti tarkastettavaksi ja muokattavaksi koneelle. Tämä tilaisuus jatkoi Tekiikkaillan 12.12.2015 kuvien kameralla digitointiesitystä sekä samoin esitteli syvällisemmin Persona-kerhon joulukuun -15 kokouksessa käytettyä kuvaustekniikkaa.

Tietokone, tai tabletti tai kännykkä, kytketään perinteisesti johdolla, tai langattomasti kameraan. Tethered capture -ohjelman avulla voi sen jälkeen ohjata kameraa, yksinkertaisimmillaan ottaa valokuvia, ja siirtää kuvat suoraan tietokoneelle. Jotkin ohjelmat ovat hyvin monipuolisia, joilla voi säätää kameran asetuksia, automatisoida erilaisia kuvaustilanteita ja kuvan metatietojen hallintaa.

Jari Mankinen esitteli Adobe Lightroom ja ControlMyNikon (vastaava ControlMyCanon) -ohjelmat. Lightroom on toimiva yksinkertainen vaihtoehto ja suositeltava kokeiltavaksi mikäli ohjelma on valmiiksi asennettuna. Lightroom ei tue toistaiseksi live view -kuvan näyttöä tietokoneella (ennen kuvan ottamista).

ControlMyNikon / ControlMyCanon on hyvin monipuolinen, mutta hinnaltaan edullinen ohjelma. Se tukee live view -näyttöä ja sen  avulla voi automatisoida erilaisi toimintoja. Esimerkiksi lähikuvauksessa käytettyä focus stacking, HDR, time lapse ym. -toimintoja. Myös metadataa voi hallita melko kätevästi jo kuvaustilanteessa.

Antti Tassberg esitteli Canonin EOS Utility -ohjelman sekä sen käyttöä langattomasti kameraan liitetyn WiFi-lähettimen avulla.

Lisäksi Antti Tuomela esitteli Android- ja iOS-puhelimella langattomasti käytettävän EOS Remote -ohjelman. Ohjelman avulla voi kameraa etäkäyttää langattomasti. Ohjelma saattaa toimia myös joissain tableteissa.

TetherTools -nettisivujen kautta löytyy paljon lisää tietoa tethered capture -ohjelmista ja muista lisävälineistä. Siellä on myös lista ohjelmista ja valintaopas kameramallin ja tietokoneen mukaan.

Kuvauskilpailu

Illan lopuksi käytiin läpi kilpailukuvat ja yleisöäänestyksellä tapahtunut tuomarointi. Kilpailun teema oli perinteiseen tapaan ”Teknikka”. Voittajaksi yleisö äänesti Antti Tassbergin kuvan Vintage Trouble, toiseksi tuli Tiina Lähteenmäki kuvalla Puukstaawien aikaan ja kolmanneksi Seppo Viljanen kuvalla Logostiikka.
Yhteensä kuvia kilpailussa oli 14 kpl 7 eri kuvaajalta.
Kiitos osallistumisesta ja onnittelut voittajille!
Kokoukseen osallistui 20 kameraseuralaista.

Antti Tassberg, Vintage Trouble

Tiina Lähteenmäki, Puukstaawien aikaan