7.2.2017 klo 18 Fiilisfotarien ilta

Ti 7.2.2017 klo 18 Fiilisfotarien ilta. Vieraana Leena SarasteLeena Saraste on työskennellyt valokuvaajana, alan opettajana, tutkijana ja taiteilijana. Sarasteen teoksia on muun muassa Suomen valokuvataiteen museon kokoelmissa. Saraste opiskeli Taideteollisen korkeakoulun kamerataiteen laitoksella, josta hän valmistui 1965. Sen jälkeen hän opiskeli taidehistoriaa Helsingin yliopistossa, ja väitteli tohtoriksi 2004. Hänen väitöskirjansa otsikko oli Valo, muoto vai elämä, Kameraseurat kohti modernia 1950-luvulla. Saraste on julkaissut 1980 valokuvauksen perusteoksen Valokuva, pakenevan todellisuuden kuvajainen, jota on käytetty oppikirjana. Teoksesta on ilmestynyt kaksi täysin uudistettua laitosta nimillä Valokuva tradition ja toden välissä (1996) ja Valokuva, muisto – viesti – taide (2010).

Illan kuluessa katsomme valokuvan historian kuolemattomia kuvia. Katsotaan kuvien näkymättömään todellisuuteen: mitä kaikkea kuva kertoo; mitä merkit, symbolit, värit, muodot voivat viestittää, jos pysähdymme näkemään.

Fiilisfotari on kiinnostunut kuvista niiden sisällön, merkitysten ja herättämien tunteiden vuoksi.
Fiilisfotarille kamera ja tekniikka ovat välineitä itsensä ilmaisemisessa.
Fiilisfotari katselee kuvia, kuuntelee tai puhuu kuvista, kunnioittaen muiden mielipiteitä ja näkemyksiä ja kilpailee vain itsensä kanssa.

Fiilisfotarit kokoontuvat kunkin kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 18 Kameraseuran tiloissa (Eerikinkatu 46), ellei muuta ilmoiteta.